Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN
28v

Ny målsättning för allsvenskan - från Nordens Bästa Liga 2017 till bäst varje år: ”På alla kategorier”

Foto: Bildbyrån

Målet var att allsvenskan skulle vara bäst i Norden förra året. Så blev det inte på alla områden, trots förbättringar, och nu väljer Svensk Elitfotboll (Sef) bland annat att jobba mer individuellt med klubbarnas utveckling.

År 2010 började Svensk Elitfotboll (Sef) att definiera projektet, 2012 satte det igång. Målsättningen: ”Nordens Bästa Liga 2017”. Strikt sett har målet inte uppfyllts. Sverige är på plats 22 på Uefas ligaranking, en förbättring med två placeringar, och Danmark är på plats 17.

Målsättningen med fördubblad omsättning både bland klubbarna och hos Sef klarades inte heller av till 2017, men Mats Enquist, generalsekreterare på Sef, ger både en förklaring och flera punkter till varför allsvenskan mår bättre nu.

- Vi har under 2017 tecknat avtal som gör att Sef uppfyller de ekonomiska målen med råge, men full effekt nås först när de börjar verka 2020. Det viktiga var att få till ökningen och nu kommer den 2020.

- Det var en stor satsning som drogs igång och som till en början skulle vara klar 2020. Sedan satte jag och Lars-Christer (Olsson) målet att ”vi ska sikta på 2017” för att sätta press på oss själva och klubbarna.

- Vi har nått en hel del av målen i projektet, men vi har också tillsammans med klubbarna kommit fram till att vi stadigvarande ska vara Nordens bästa liga. Punkt. Det gäller för varje år.

- Det ska vi absolut ha som målsättning på alla kategorier. Flera har vi nått, en del finns kvar att nå.

År 2010 var Sverige bakom både Norge och Danmark. Det är en bit kvar till danska Superligaen, men enligt en rapport som Uefa nyligen släppte baserat på 2016 så var allsvenskan på många punkter starkare än norska Eliteserien. Det finns många faktorer bakom, där det här projektet förmodligen är en delförklaring. 

När det startade hade allsvenskan ett publiksnitt på 6500. De tre senaste åren har siffrorna gått över 9000. Uefas rapport visade att allsvenskan har gått framåt på flera punkter i förhållande till resten av Europa. Publiksnittsmässigt var allsvenskan på plats 16. Sex år senare var det på plats tolv. Omsättningsmässigt hade allsvenskans klubbar gått från plats 18 till plats 15. 

- Vi har byggt igenom hela arenastrukturen. Det började ganska tidigt så idag har vi en modern arenapark i Sverige. Vi har lyft omsättningen på liganivå. Det blir inte dubbelt upp 2017 (som var målsättningen), men vi har höjt den ganska rejält, och 2020 när det nya TV-avtalet kickar in är vi över målet med råge.

- Vi har klubbar ute i Europa igen, med både Malmö och Östersund. Dessutom har klubbarna på ett förtjänstfullt sätt sanerat sin ekonomi, även det en del av målen i projektet.

Den ekonomiska situationen är bättre för ligan i helhet. Balanslikviditeten (omsättningstillgångarna delat med kortfristiga skulder) ska vara så hög som möjligt, och mellan 1,2 och 1,5 för att vara bra. År 2010 var allsvenskans siffra nere på 1,1. Under 2016 var det uppe i 1,9. Även om Malmö FF:s CL-pengar är en delförklaring så förklarar det ändå inte allt. 

Under 2010 hade sju allsvenska klubbar en balanslikviditet under 1,0. 2016 var det bara två klubbar som kom under 1,0, varav en var Östersund som nu har kraftigt förbättrat ekonomiskt läge.

Uefa har också en rekommendation på att personalkostnadernas andel av intäkterna ska vara under 70 procent. 2010 var det fyra allsvenska klubbar som hade 74 procent eller mer. 2016 hade Gefle högst med sina 62 procent. Detta trots att allsvenskans totala personalkostnader hade gått från 570 miljoner kronor till 760 miljoner. 

- Och i Sverige var vi ganska långt efter hur de svenska folket såg på oss. Idag är vi intressemässigt rankade som fotbollsrättighet nummer ett. Då var vi rankade bakom Premier League och tre-fyra andra.

De kommande åren finns det tre punkter som Sef prioriterar för att utveckla svensk elitfotboll än mer. En av sakerna blir att fokusera mer på klubbutvecklingen. Istället för att bara kolla på hur ligan ska bli bättre så kommer Sef att jobba mer individuellt tillsammans med varje klubb. Det fotbollsmässiga är bara en del i klubbutvecklingen. 

- Men det finns så många andra saker. Hur jobbar man med sitt varumärke, IT, hur jobbar man med rätt kontakt med företag, sponsorer, och supportrar? Har man rätt verktyg för att hantera ett evenemang eller varumärkesfrågor, hur jobbar man med försäljning, hur skapar man kontinuitet på kansliet?

- Så, hur bygger man en möjlighet för en klubb att över ett par år förbättra sin position? Då måste man fundera på alla byggkomponenter som krävs. 

Ytterligare två saker är i extra fokus. En av dem är fortsätta IT-satsningen som startade 2014. Bland annat har Wifi, som är öppet för alla, installerats på samtliga arenor. Sef och klubbarna bygger också ett system där klubbar och arenor är upp- och ihopkopplade. Där ska supportrar exempelvis kunna köpa biljetter till alla arenor. 

I IT-satsningen ingår även ett Spideo-system på alla arenor, som inkluderar kameror. De kamerorna används främst vid matchanalys och ska vara tillgängligt för alla, inkluderat ledare och supportrar. Sedan finns det en tredje punkt i fokus för 2018. 

- Att definiera, mäta, och berätta om fotbollens samhällsnytta kommer vara jätteviktigt för oss. Vi har konsekvent varit för dåliga att berätta vad vi gör av värde, och istället får man mest negativa debatter om poliskostnader och sånt där. Vi kommer försöka samla upp det som görs totalt sett i ligan och i föreningarna, och lyfta ut och visa att vi är en enormt bidragande kraft i samhället som gör tydlig och mätbar samhällsnytta.

Publicerad 2018-02-02 kl 20:26

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER