När AIK under lördagen spelade sin första match för säsongen, mot samarbetsklubben Vasalunds IF, gjorde man det utan Åbros logga på bröstet. Tröjans framsida saknade en sponsorlogga.
Nu berättar AIK:s vd Mikael Ahlerup varför.
- Det är väldigt enkelt och ingen dramatik alls. Åbros avtal med AIK gick ut 2016 och nu pågår samtal. Vi hade ett möte med Åbro senast i fredags, men vi pratar även med andra parter om tröjan. För att signalera att vi inte har någon tröjsponsor klar ännu så valde vi att lämna det tomt, säger Ahlerup till Fotbollskanalen.
Förra året var situationen likadan, att avtalet med Åbro gått ut, men då spelade ni ändå med deras logga på tröjan under försäsongen och i cupen. Vad är skillnaden nu?
- Då hade vi en muntlig överenskommelse med Åbro om en fortsättning. Skillnaden nu är att vi pratar med andra företag också. Men vi har en jättebra dialog med Åbro och det här handlar mer om Åbro ska synas på tröjan eller någon annanstans inom AIK. Men vi väljer att ha tröjan clean nu eftersom det inte finns samma muntliga överenskommelse.
Åbro och AIK är ett av svensk fotbolls mest tätt sammankopplade sponsorsamarbeten. 1993 skrevs det första avtalet och sedan många år tillbaka är Åbro en av klubbens huvudsponsorer och syns på matchtröjorna.
- Vårt långa samarbete förpliktigar för AIK att behandla Åbro med respekt i de här samtalen. Samtidigt handlar det här om vad Åbro har för strategi kring sponsring av idrott överlag, inte bara fotboll.
- Sen ska man komma ihåg att AIK är Sveriges starkaste varumärke inom idrotten och att ha tröjan ren är en signal till marknaden att det just nu finns ett utrymme där.
Tror du att Åbro kommer att fortsätta vara er tröjsponsor framöver?
- Det vill jag inte spekulera i, däremot så tror jag att både Åbro och AIK är överens om att vi på ett eller annat sätt ska samarbete tillsammans.
När vill ni ha något klart i frågan?
- Till den allsvenska starten. Det är ambitionen från alla parter, säger AIK:s vd Mikael Ahlerup.
Se höjdpunkterna från Vasalund-AIK i spelaren ovan.