Följer

Populära spelare

Populära ligor

Foto: Bildbyrån

ÖFK ber om ursäkt efter sexistiskt uttalande från anställd: "Inget vi på något sätt backar"

En ÖFK-anställd uppmanade på en sponsorgala om att ta en kvinna på rumpan.
Nu ber klubben om ursäkt, och hänvisar till sitt arbete med beteende och uppträdande.
"Den olyckliga situationen som uppstod gör oss än mer bestämda att fortsätta med detta jobb", skriver Östersund i ett uttalande på sin hemsida.

Det var i helgen som Östersunds FK höll en sponsorgala. Flera kanslianställda var på plats på eventet, däribland Leif Widegren som varit i klubben i många år. Ett klipp som Östersundsposten tagit del av, som var del av en livesändning på Facebook från sponsorgalan, visar hur Widegren till supporterföreningen Falkarnas ordförande Joakim Castberg och en annan man uttrycker sig sexistiskt mot en anställd på bolaget där galan hölls.

"Nu tar vi stjärten på henne", säger han enligt ÖP.

Kvinnan, som bett männen att sluta filma, blir arg och säger; "det är jävligt nära nu".

ÖP har kontaktat den 21-åriga kvinnan, som känner sig besviken på agerandet från ÖFK:s anställde. Hon berättar att Widegren tio minuter efter händelsen stod uppe på scenen inför galans gäster.

- Alla applåderade och han stod och pratade som representant för en klubb som ska stå upp för ett jämställt samhälle, att de ska jobba mot HBTQ-hat och feministhat. Där står han precis efter att han sagt något om min kropp som inte ska kommenteras oavsett om jag har en stor eller liten rumpa, säger kvinnan till Östersundsposten.

Efter händelsen så har Östersund gått ut med ett uttalande på sin hemsida.

"Det har kommit till vår kännedom att det under vår sponsorgala i lördags uppstod en situation mellan en ÖFK-anställd och en person anställd av bolaget där vi förlade vår gala. Efter att detta påtalats har vår anställde pratat med bolagets företrädare och dess anställda, fått en bild klar för sig hur situationen uppfattades och utifrån det bett om ursäkt till alla berörda – en ursäkt som godtogs. Vi i ÖFK jobbar proaktivt med utbildning av spelare och ledare i hur man beter och uppträder, den olyckliga situationen som uppstod gör oss än mer bestämda att fortsätta med detta jobb. Den uppkomna situationen är inget vi på något sätt backar, vi kommer fortsätta vårt hårda jobb för att undvika liknande situationer i framtiden."

Leif Widegren har själv också bett om ursäkt till kvinnan. I ett sms till ÖP skriver han:

”Det är ju hennes upplevelse som är det viktiga och inte min! Hon har inte gjort något fel utan jag var jävligt klumpig. Lägger mig platt och ber om ursäkt vilket hon mottog direkt".

Falkarnas ordförande Joakim Castberg säger till ÖP att han inte kan kommentera situationen då han inte minns den. Videon som senare togs bort från Facebook säger han var för att de "insåg att det inte är lämpligt att lägga ut en video där vi och andra är berusade."

Publicerad 2018-10-24 kl 10:50
Sponsrat innehåll

Mer fotboll. Vi bjuder på 3 månader.

Se Allsvenskan och Superettan från discovery+ hos Telia. Ord pris 349 kr/mån

Streama nu