Åtta klubbar inom fyra olika idrotter har fått besök i studien, som letts av Stefan Tengblad, professor i företagsekonomi vid högskolan i Skövde, och Margareta Oudhuis, docent i arbetsvetenskap vid högskolan i Borås.
Cirka 60 personer har intervjuats - spelare, tränare, olika chefer och övrig personal. Klubbarna är IFK Göteborg, Göteborg FC, Elfsborg, Sävehof, Färjestad, Luleå Hockey, LF Basket och Northland Basket.
Resultaten, om vad som bygger uthållig framgång, ligger i linje med vad man kunde vänta sig.
-Ekonomin har central betydelse. Hur man får in pengar, men också hur man använder dem, styr och följer upp, säger Tengblad till TT.
Bra på utveckling
Klubbar med långsiktig framgång är bra på kontinuerlig utveckling, till exempel i träningsmetoder, och bra på att skapa samarbete mellan personer med sportslig respektive ekonomisk kompetens.
-Stora inkomster i sig själva leder inte till professionellt agerande. Det finns föreningar som har mycket pengar, men inte får till det ändå.
De två forskarna har inte direkt studerat sådana klubbar, men intervjuat personer som tidigare varit verksamma där.
-Den bild vi har är att många föreningar lider av ett förväntanstryck som de inte kan hantera - från fans, sponsorer och media. Då spänner man bågen lite för hårt, köper många spelare, och räknar med stor publik.
-När de sportsliga framgångarna uteblir, kommer en väldig stress. Man byter ut spelare eller tränare. Det blir ett negativt klimat. Folk blir rädda och osäkra. Man börjar skylla på varandra, eller på media, säger Stefan Tengblad.
Men en negativ spiral kan vändas till det bättre - och tvärtom.
Inget gnäll
Forskarna säger att de blev förvånade över hur väl bemötta de blev hos klubbarna som de besökte och de berättar om ett arbetsklimat som kanske övriga arbetslivet har en del att lära av.
-Efter en dag hos någon av klubbarna kände man sig fylld av energi. Gnället och självgodheten, som man ofta hittar på andra arbetsplatser, fanns inte där, säger Tengblad.
Forskarna planerar nu en motsvarande studie i organisationer eller företag utanför idrotten.