Örebro tappade nästan 4 000 åskådare i hemmapremiären gentemot i fjol (6 729 i år mot 10 654 i fjol). I andra hemmamatchen mot Helsingborg var publiktappet ännu värre – 5 612 åskådare mötte upp hemma mot Helsingborg. ÖSK mötte HIF i andra matchen även i fjol och drog då 10 563 åskådare.
Ett totalt tapp på 8 871 åskådare eller 47 procent . Siffror som också ger effekter för ÖSK:s ekonomi – publikraset beräknas kosta klubben miljonbelopp, lågt räknat.
Jan Karlsson, vd för ÖSK Elitfotboll AB, vill inte kommentera summor, varken hur mycket det kostat klubben eller hur mycket de budgeterat med. Och han känner heller ingen oro för situationen.
– Det är för tidigt att dra någon slutsats. Säsongen består av 15 hemmamatcher plus cupspel, och när vi balanserar våra mål mot budget beaktar vi självklart att vi har en vårstart där kallt väder kan vara en orsak till att folk stannar hemma. Men publiksiffrorna är ändå en besvikelse. Siffrorna är dåliga, säger Karlsson.
Enligt ÖSK-ledare som NA varit i kontakt med så finns det ett antal huvudförklaringar till raset, som lägre förväntningar jämfört med ifjol, den dåliga starten med torsk mot Åtvidaberg och 0–0 mot Mjällby var ingen bra reklam inför matchen mot Helsingborg, allt för dåligt väder, många bortresta under påsklovet när Helsingborgsmatchen spelades, samt att konkurrensen från annan elitidrott i Örebro har hårdnat, inte minst från hockeylaget.