Bevakningen presenteras av

Rydström bemöter Ceesays kritik: "Är den sista som ska kritisera en spelare"

Allsvenskan

Kebba Ceesay riktade kritik mot Henrik Rydström för knapp speltid.
Nu svarar Sirius-tränaren på utspelet.
- Vi tar ut det laget som vi tycker är bäst, säger han till Fotbollskanalen.

Sirius-backen Kebba Ceesay gick på onsdagen ut och riktade kritik mot tränaren Henrik Rydström för knapp speltid under den här säsongen. Ceesay, som var ordinarie i laget i fjol, är i år noterad för fem seriematcher, varav tre från start och startade senast en match den 11 juli i år mot Hammarby på Tele2 Arena. Ceesay, som är utanför lagets trupp till torsdagens bortamöte med Mjällby, köper inte Rydströms förklaringar till petningarna.

- Dialog? Den enda dialogen vi har är att vi säger hej till varandra. Förklaringen han gav mig mot AIK var väldigt billig och jag har ju rätt i min åsikt. Ärligt, jag säger väl till om jag är trött och inte orkar spela? Det är inte någon jävla social verksamhet som vi håller på med. Den som är i bäst form ska spela. Jag ska spela i den här startelvan alla dagar i veckan - och det säger jag på ett ödmjukt sätt. Jag har gjort det så bra under så lång tid att jag tycker jag ska spela. Bänken är inget jag tänker på, i mitt huvud ska jag spela, sa den 32-årige backen till Expressen.

Nu bemöter Rydström backens kritik. Han är i grunden positivt inställd till Ceesays kritik.

- Jag tycker att det är bra att spelarna vill spela och blir besvikna. Sedan kan man alltid formulera sig bra och mindre bra, men jag är den sista som ska kritisera en spelare för att uttala sig. Jag gjorde ju inget annat när jag spelade, då jag hade åsikter, säger Rydström till Fotbollskanalen.

Han fortsätter:

- I Kebbas fall vet vi att det inte finns något ont uppsåt. Han är en superperson och har gjort det bra när han spelat i år, men sedan är det bara det att vi har tre stycken med Daniel Jarl, Hjalmar Ekdal och Tim Björkström som vi bedömer är bättre. Jag håller med Kebba där att det inte är någon social verksamhet och att de bästa spelar. Det är de vi tar ut hela tiden.

- Men som spelare ser man ju andra saker som att man till exempel vann någon duell och gjorde annat. Men vi tar in ett annat perspektiv också. Vi måste ju se vad som gör laget bättre, synergieffekter och sådär. Det är ju framför allt mitt beslut och det är inte konstigare än så. Jag tror också att en spelare aldrig kommer känna att de fått en vettig och bra förklaring. De kommer alltid att tycka eller känna något annat. Det har de också rätt till.

Rydström tycker även att han har en bra dialog med sina spelare, men menar också att det är rimligt att en spelare inte köper en motivering till att bli bänkad eller vara utanför laget.

- Det vi gjort sedan i januari är att vi låtit spelarna, i samklang med oss tränare, utvärdera sig själva kring vad de behöver jobba med. Vi vet också vad Kebba behöver jobba med och den dialogen har vi konstant. Det ligger också till grund för laguttagningar, vilket vi utvärderar efter varje träning. Vi pratar inte med spelare efter varje träning, men det finns en dialog. När det dock gäller att få en motivering som spelaren köper är det svårt. Den dagen jag lyckas ge en motivering till en spelare för att den inte spelar, när den spelat mycket, har spelaren antingen gett upp eller är ett diplomatiskt geni och ska jobba på UD.

Är det något i dialogen som kunde ha varit bättre?
- Säkert. Jag ska inte säga att jag är novis i tränaryrket, men man håller på att lära sig och om jag bara utvärderar mig själv, så får en sådan här sak mig att reflektera. Men det är också 200 saker varje dag som får mig att reflektera. "Kunde jag ha gjort det bättre? Varför känner han så? Varför blir han besviken?"

Han fortsätter:

- Jag är övertygad om att jag kan göra det mycket bättre, men jag har gjort det så bra jag kan i den här situationen och jag tycker att vi varit så raka och ärliga som vi kan vara i det. Sedan förstår jag att man som spelare ibland inte uppfattar det så. Sedan faller det tillbaka på det Kebba sa, att det inte är en social verksamhet. Vi tar ut det laget som vi tycker är bäst och det betyder inte att Kebba inte är bra, men vi tycker just nu att tre andra är bättre.

Har du pratat något med Ceesay efter Expressens artikel?
- Nej, vi har fullt fokus på matchen i morgon och matchen som vi spelade senast. Det är något vi nu får följa upp på fredag. Sedan är det här också något som ingår i det. Att vara tränare är som att vara förälder, barnen kommer aldrig att vara helt nöjda. Någon gillar en sak, medan någon annan ogillar just den saken. Man gör något som är det bästa för helheten och då är det någon som kanske inte tycker att det är det bästa, då det missgynnar den personen.

Han fortsätter:

- Men det är klart att vi kommer prata och vi pratar ju. Sedan har jag som sagt förståelse för det han känner, även om man kan vara mer eller mindre smidig. Jag tänker dock inte kasta någon sten med tanke på vad jag kunde säga. Han är också en väldigt omtyckt person i vår grupp. Han vet också att jag uppskattar hans jobb i omklädningsrummet med de unga spelarna. Han pratar, pushar och även om han sitter på bänken eller är utanför truppen, så finns det inget att klaga på. Då tycker jag att man har gjort sig förtjänt av att vara lite gnällig.

Du är inte rädd att det här ska påverka gruppen negativt?
- Nej, det finns ju grader av saker och ting och det beror också vad det är för typ. Om det hade varit kritik mot en lagkamrat så, men nu är det kritik mot mig och då är det inte något farligt i det. Om det hade varit mot laget eller en lagkamrat hade det varit en helt annan sak. Om jag hade varit lagkompis, så hade jag förstått det, men med det sagt så hoppas man att allting ska vara internt. Men det är inte så farligt om det gnisslar lite heller. Man behöver inte hålla med varandra om allting. Så länge man gör vad man ska på träning och match, vilket Kebba gör, är det inga problem.

Publicerad 2020-08-05 kl 17:43