Svensk fotbolls produktionsbolag har haft svårt att generera några större vinster, snarare är det så att man totalt sett gått back. Nu är en försäljning av bolaget nära förestående.
Uppgifter till fotbollskanalen.se gör gällande att bolagets ledning köper en majoritet av bolaget med hjälp av riskkapital.
- Just nu har jag inga kommentarer, säger Mats Enquist, vd för elitklubbarnas sammanslutning Sef.
Det är ingen hemlighet att ni vill sälja?
- - - Vi är djupt engagerade i att hitta långvariga ägarförhållanden för bolaget och det kan bli en konsekvens av det hela. Det pågår en process men mer kan jag inte säga.
För 13 år sedan grundade Svenska Fotbollförbundet produktionsbolaget Onside ihop med Svenska Spel och tanken var att ta hand om den mesta tv-produktionen kring svensk fotboll. Bland annat har man legat bakom storbildsskärmarna på de allsvenska arenorna och studios hos alla allsvenska fotbollsklubbar.
Fast efter fem år med stora förluster så ville Svenska Spel avveckla sitt ägande:
- Att producera tv tillhör inte Svenska Spels kärnverksamhet, både Svenska Spel och Onside vinner på att frikopplas från varandra, sa Svenska Spels dåvarande vd Jesper Kärrbrink.
Köpare blev istället Sef som på uppmaning av förbundet gick in i Onside men stora investeringar har slukat intäkterna och man har haft svårt att visa vinst och sedan Sef gick är förlusten sju miljoner kronor. Sef har under lång tid letat köpare till Onside men haft svårt att hitta alternativ som velat gå in med det som krävs för att kliva in.
Thomas Sturesson är bolagets vd och sägs vara med i köpet och i styrelsen sitter tidigare SvFF-basen Lars-Åke Lagrell, Mats Enquist, Rose-Marie Frebran, Krister Malmsten, Lars-Christer Olsson och Michael Santoft.