Efter tio allsvenska omgångar har Kalmar FF ett genomsnitt på 4665 åskådare, enligt Barometern. Stolarna gapar helt enkelt tomma på Guldfågeln Arena. Enligt Barometern budgeterade klubben förra året med att locka i snitt 6200 åskådare till sina hemmamatcher, men om samma trend håller i sig är klubben inte i närheten av att nå det målet. Däremot har KFF inte spelat hemma mot klubbar som Djurgården, Hammarby, AIK och Malmö, som generellt brukar locka mycket folk. KFF lägger dock inte största vikt vid att arenan inte ens är halvtom.
- I år visste jag att vi skulle satsa extra mycket på evenemang för att locka publik, skapa stämning och vid valda tillfällen ge bort biljetter till idrottsföreningar. I stället har vi ett resultatmål på 13 miljoner kronor. Om det sen är 4 500 på plats och vi får 150 kronor biljetten eller 6 500 och 120 kronor i snitt är oväsentligt, säger Mattias Rosenlund, KFF:s klubbchef, till Barometern.
Om utvecklingen håller i sig kommer inte KFF att infria sina ekonomiska mål.
- Just nu gör vi inte det. Samtidigt måste man jämföra äpplen med äpplen och då har vi tappat 323 personer i snitt jämfört med motsvarande matcher förra året. Det är ingen katastrof.
KFF:s resultat har också varit haltande med två vinster, fem kryss och tre förluster. Segerfaktorn brukar vara en stor del i publikens intresse för att besöka de allsvenska arenorna. Att publiken sviker Kalmar är någonting som Mattias Rosenlund inte kan hitta någon konkret förklaring i.
- Orolig är jag varje dag, haha, men trenden utanför storstäderna är oroväckande. Vad det beror på vet jag inte. Kanske är man bortskämd i Kalmar efter 16 år med allsvensk fotboll och glömt bort åren i söderettan och superettan. Krasst handlar det om att vinna, säger han till Barometern.