Kalmar FF redovisade en förlust på 15,8 miljoner kronor för 2015, främst på grund av kostnaderna för arenan. 2016 blev ett klart bättre år, säger ordförande Mattias Rosenlund till Fotbollskanalen.
- Vi är inte riktigt färdiga än, i slutet av månaden vet vi. Vi kommer att redovisa ett positivt resultat. Sedan blir det inte med så många kronor, som min känsla är nu, men det är ändå en stor skillnad jämfört med föregående år. Nu har vi svarta siffror i alla fall.
De två stora skillnaderna var att Kalmar FF hade lägre personalkostnader, samt försäljningen av Marcus Antonsson till Leeds United. Däremot stämmer inte uppgifterna från Yorkshire Evening Post om att priset på Antonsson ska ha varit på 23 miljoner kronor.
- Nej, man kan säga rent generellt att siffrorna i media ofta är saltade.
Hela transfersumman, exklusive klausuler, för Antonsson kommer att stå redovisade för 2016, men det praktiska med betalningen delas upp i tre delar: en sommaren 2016, en sommaren 2017, och en sent 2018.
- När det är större belopp är det vanligt att det kommer i tre olika steg.
När det gäller resten av ekonomin så ökade publiksnittet, men snittpriset på biljetterna gick ner. Det gör att publikintäkterna för 2015 och 2016 lär likna varandra.
Kalmar FF ville spara in fem miljoner kronor på personal 2016 och det ser föreningen ut att ha klarat av. Detta främst för att Kalmar FF använde en A-trupp med färre etablerade spelare. Det blir däremot inget nytt sparande på den posten 2017.
- Vi kan inte spara mer på den utan att det bryter i kvalitet och det vill vi inte. Vi har anställt Marcus Svensson (tidigare Arsenal) som fystränare och vi gör en stor satsning på ungdomssidan där vi har anställt Festim (Pasho) som koordinator för hela ungdomsverksamheten.
Det blir också några engångskostnader för 2017, bland annat nya LED-reklamskyltar och installation av WiFi på arenan som kan användas gratis av alla åskådare, ett krav från Svensk Elitfotboll.