Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

TV: Betyget på svenska SLO-arbetet: "Bäst utveckling i Europa"

Nästa

Avbryt
Försök igen

NORRKÖPING. Utvecklingen av SLO-arbetet i de allsvenska klubbarna är starkast i Europa, enligt Supporters Direct Europe.
- Ett exempel att följa för andra, säger Ben Shave till Fotbollskanalen.

2012 påbörjades ett Supporter Liaison Officer-projekt i Sverige. Klubbarna i allsvenskan har sedan dess haft anställda SLO:er, som ska fungera som en länk mellan klubb och supportrar. Men inte bara det, utan de ska också kommunicera med till exempel polisen.
Nu har den utländska supporterorganisationen Supporters Direct Europe, som arbetar med att göra fansen mer delaktiga i fotbollen och är involverad i SLO-projektet, gjort en bedömning över hur väl SLO-rollerna fungerar i Sverige.

Supporters Direct Europe pekar på tre nyckelfaktorer i projektet, och Sverige uppfyller alla tre. Det handlar om att alla inblandade stödjer projektet. Inte bara fotbollens intressenter utan också övriga investerare. Dessutom har allsvenskan som liga en god inställning till projektet. Till sist menar organisationen att samarbetet mellan polis, klubbar, förbund, liga och supportrar är bra, då alla parter har accepterat SLO:oernas roll.

- Av de länder som startade projektet 2012 så har Sverige nått längst, säger Stuart Dykes, SLO Coordinator hos Supporters Direct Europe, till svenskelitfotboll.se.

Bäst utveckling i Europa när det kommer till arbetet med SLO:er, är alltså betyget från supporterorganisationen. Under Svenska Fotbollssupporterunionens årsmöteshelg i Norrköping i dagarna träffade Fotbollskanalen Ben Shave från just Supporters Direct Europe. Då förklarade han närmare varför man anser att SLO-projektet är så lyckat i Sverige.

- SLO-jobbet som har gjorts här är ett riktigt exempel att följa för andra europeiska länder. Men det gäller också jobbet med annat. Här har man riktigt starka demokratiska strukturer i klubbarna som är något vi verkligen menar är viktigt, säger Shave.

Så varför har SLO-projektet varit så lyckat?
- Det är en kombination av faktorer. Du har klubbar som är villiga att lyssna till supportrarna. Du har en liga (Svensk Elitfotboll) och ett förbund (Svenska Fotbollförbundet) som är väldigt stöttande i projektet. Du har också väldigt väletablerade supporterföreningar både på nationell nivå med SFSU och på lokal nivå med alla medlemsgrupper.

- Alla relevanta aktörer är väldigt intresserade av projektet och vill verkligen att det ska fungera.

Varför är du här i Norrköping?
- Jag är här för visa stöd till SFSU. Supporters Direct har arbetat med SFSU sedan 2008 och det är bra att vara här, visa vårt stöd och lyssna på vad grupperna och medlemmarna har gjort, men också prata om vad vi gjort.

- Det är fantastiskt att vara här, säger Ben Shave.

Glenn Holvik är ordförande i Guliganerna, supporterförening till IF Elfsborg. Han är väldigt nöjd över att SLO-rollen finns.

- Det har varit väldigt positivt, fantastiskt bra. I vårt fall är vår SLO medlemsansvarig också, så man hade kunnat önskat att han hade kunnat jobba mer med just supportrarna, men jag är oerhört stolt över det arbete vi har gjort i Sverige. Jag tror att det är en av nyckelfaktorerna till att vi ska lyckas supportermässigt, säger Holvik.

- Man tror verkligen på det (SLO-projektet). Man har gett det chansen och det har gett resultat. Här fungerar det toppen. Åker vi på en bortamatch kan vi ha kontakt med det andra lagets SLO till exempel. Det har varit jättegivande. När det gäller framför allt Stockholmsklubbarna har det fantastiskt för oss.

Hammarby-supportern Gustav Gelin, som tidigare suttit i SFSU:s styrelse, menar även han att SLO-rollen gör nytta för den enskilda supportern.

- Jag tror det är jätteviktigt, både i större och mindre föreningar. För min klubb, som är bland de större, är det en enormt viktig tillgång. Det är en bra länk kommunikationsmässigt. Både hemma och borta får vi info om biljetter, speciella förhållningsorder från polisen, arenan och vad man behöver tänka på, säger Gelin.

- Man har en självklar samtalspartner om man undrar något, stort eller smått. Det kan röra allt från folk som blir avstängda för att ha bränt bengaler till var det finns handikapplatser, att det finns för dåliga vegetariska alternativ på arenan och toaletter på bortaplan. Tidigare har det varit diffust vem man ska snacka med och folk har bollat runt en. Nu finns det en självklar person, fortsätter han.

En av Djurgårdens SLO:er, Lena Gustafson Wiberg, ser också hon positivt på projektet.

- Vi har varit framgångsrika med implementeringen. Det har gått riktigt bra. Det finns en stor medvetenhet om att funktionen finns och nu försöker vi skapa förståelse för exakt vad vi gör, för det är en luddig roll. Men det har gått väldigt bra, säger Gustafson Wiberg.

En SLO fungerar ungefär som "spindeln i nätet" mellan alla olika parter inom svensk fotboll.

- Ja, vi står mellan alla parter. Så det är klart att det är en påfrestande roll. Det krävs att man håller huvudet kallt i många lägen. Samtidigt vet vi att vi har en möjlighet att göra skillnad och den chansen tänker vi ta vara på, säger Lena Gustafson Wiberg.

Har parterna kommit närmare varandra med hjälp av er SLO:er?
- Ja, det tycker jag. Det har hela tiden funnits en acceptans för samarbete över klubbgränserna mellan SLO:erna, vilket har varit till väldigt stor nytta för oss. Funktionen har kunnat få ett större fäste tack vare samarbetet mellan SLO:erna. Att utbyta erfarenheter har varit otroligt viktigt för oss och det har i slutändan gynnat föreningarna, supportrarna och alla andra intressenter, säger Gustafson Wiberg.

Se en intervju med Supporters Direct Europes Ben Shave i spelaren ovan.

Publicerad 2015-12-02 kl 07:30

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER