Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

''Vi säljer oss inte för dyrt - Daniel Larsson är inte osäljbar''

Är allsvenskans stjärnor på väg att bli för dyra? Agenten Patrick Mörk hävdar det. I dag får han mothugg.
- Vi håller inte alls med. Han pratar ju bara i egen sak, säger Malmös sportchef Per Ågren.

- Vi säljer oss inte för dyrt och har absolut inte satt för högt pris på Daniel Larsson, fortsätter Per Ågren för FotbollDirekt.se. Jag kan räkna upp hur många som helst av samma kaliber som gått för mer än vad vi har begärt.

Elfsborg tjänade inom loppet av ett halvår mellan 55 och 60 miljoner på Emir Bajrami och Denni Avdic.
Jämte ser klubbar som Malmö, Helsingborg och AIK ut att ha liknande stora affärer på gång med i tur och ordning namn som Daniel Larsson, Alexander Gerndt/Rasmus Jönsson och Mohamed Bangura.

Men nu får bland annat Malmö och AIK kritik för att ha krävt för stora pengar för namn som Larsson och Bangura och skrämt i väg utländska klubbar.
En av Sveriges mest framgångsrika agenter, Patrick Mörk, hävdade i går följande för Sportbladet:

– Malmö och AIK begärde tillsammans nästan sju miljoner euro och det gjorde de båda spelarna osäljbara.
– De klubbar som varit med i bilden kring Bangura är bortskrämda. Jag kan lova att han blir kvar nu. Det är ingen hemlighet att jag tycker att priset som de satte är orimligt högt. Malmö och AIK begärde tillsammans nästan sju miljoner euro (drygt 60 miljoner kronor) för Daniel Larsson och Bangura. Då är de osäljbara.

Att omnämnda namn ännu är kvar i den allsvenska fotbollen handlar således - enligt agenten - enbart om en oskälig prissättning.

Han ger flera exempel på anledningar till den alltmer upptrissade prisbilden och pekar bland annat på den starka kronan och att massmediala prisuppgifter i många fall snedvrider allsvenska klubbars uppfattning om vad som är möjligt att ta ut – då medias prisuppgifter – enligt agenten - så sällan stämmer.
- Men han har ju fel. Klart att vi själva vet vad vi ska ta betalt, säger Per Ågren.

- Men vad är ett marknadsmässigt pris? Det är inga ICA-varor det handlar om. Vi sätter inte medvetet ett pris som är 15 procent över spelarens egentliga värde. Spelaraffärer handlar om tajming. Det ska vara rätt pris, rätt klubb och det ska finnas bra ersättare tillgängliga. Det är mycket som ska stämma.

Så svenska klubbar är inte på väg att bli giriga – ni börjar inte övervärdera er produkt?
- Verkligen inte. Här står två olika intressen mot varandra, klubben gentemot agenten, däremot har vi gemensamma intressen med spelaren. Vi vill ju att spelaren ska hitta ett så bra alternativ som möjligt.

- Man ska också komma i håg att vi har ett stort ansvar mot klubben och den egna verksamheten. De största intäkts- och utvecklingsmöjligheterna för svenska klubbar ligger i spelarförsäljningar så det går inte bara att sälja till första bästa.

Publicerad 2011-03-02 kl 17:04

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER