Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Bevakningen presenteras av

Wesström hoppas på dubbel vändpunkt

Allsvenskan

På söndag väntar årets första derby mellan AIK och Djurgården. Med endast en seger på nio matcher hoppas AIK:s tränare på en vändpunkt, både resultat- och publikmässigt.

- Det är klart att en seger frigör energi, matcherna mot Djurgården är de mest prestigefyllda. Och kan vi ge vår publik energi så ger de oss energi och det är de som bär oss, säger Björn Wesström.

Det regerande svenska mästarlaget har haft en katastrofinledning på säsongen. Endast en seger och sex poäng på de nio inledande omgångarna placerar AIK näst sist i tabellen, hela 19 poäng efter serieledande Helsingborg. Just Helsingborg delade ut den senaste käftsmällen genom att slå AIK i torsdags med 1-0.

Det var sportchefen Björn Wesströms första match som huvudtränare för klubben sedan Mikael Stahre lämnat för den grekiska ligan.

Annons

- Det är klart att det är ett svårt läge, men det visste jag ju när jag tog jobbet, säger Wesström.

På endast två träningar och en match har Wesström inte hunnit sätta något större avtryck i laget. Men en förändring måste till, och den är lika enkel i teorin som den är svår i verkligheten: AIK måste göra mål. Fem mål på nio matcher är helt enkelt för dåligt.

- Jag såg ungefär samma tendenser mot Helsingborg som jag har sett hela året. Vi förlorar inte med några stora siffror, men just nu räcker det med att göra ett mål för att slå oss.

Mönstret känns igen från fjolårssäsongen, men med omvänt perspektiv. Då vann AIK många matcher med uddamålet.

- Ja, det stämmer. Vi vann inte med 10-0 i fjol och vi förlorar inte med 0-10 i år.
- Men nu kommer vi troligtvis ligga i bottenskiktet hela våren, det får vi lära oss att leva med.

Annons

Ett resultat av de dåliga resultaten är också en sinande ström av åskådare. På fyra hemmamatcher har AIK haft ett publiksnitt på 11 550 åskådare, att jämföra med 17 436 under hela fjolåret.

- En match har den publiken den förtjänar, precis som en film har den publik den förtjänar, precis som en tidning har det antalet läsare som den förtjänar. Har man inget attraktivt att erbjuda så kommer ingen, säger Wesström.

Till derbyt hade drygt 18 000 biljetter sålts under fredagsförmiddagen. Sedan AIK gjorde comeback i allsvenskan 2006 har det aldrig varit under 26 000 personer på en hemmamatch mot Djurgården. Men i år är intresset svalare än på mycket länge, och det gäller även lagen det går bra för. Endast serieledande Helsingborg har plusstatistik jämfört med förra säsongen.

- Det handlar om produkten allsvenskan. Dels att det började tidigt, och sen det som skrevs om det. Vid premiären stod det ju mer om planernas beskaffenhet än om matcherna. Om det står att planerna är värdelösa och att fotbollen är värdelös, då kommer ju ingen. Folk tror ju på det som står i tidningen.

Annons

Hur viktiga är derbyna för att öka intresset?
-De är jätteviktiga. Men nu väljer de ju att sätta matchen vid 12.30 och det drar ju av X antal tusen åskådare. Det är inget vi förespråkar. Och är det några de borde fråga om publikfrågor så är det AIK.

Lasse Mannheimer/TT

Publicerad 2010-05-02 kl 09:23

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto