Fem tunga sponsorer hoppar av FIFA
Andra ligor och cuper
2014 var ett av FIFA:s tyngsta år, med mutskandalen i fokus. Nu har också fem stora företag valt att inte förnya sina sponsoravtalet med fotbollsorganet.
Foto: Blatter på Ballon d'O-galan.
Det är Telegraph som kommer med avslöjandet om att flera stora företag drar sig ur som sponsorer åt FIFA. Sony och Emirates har sedan tidigare dragit sig ur, och nu följs de av Castrol, Continental, och Johnson and Johnson.
De fem stora sponsorerna har gått ut med besluten under de två senaste månaderna, där det är företagen själva som menar att de inte har velat förlänga. Inget av företagen ville dock ge anledningar till varför de har hoppat av, och ville inte bekräfta att det handlar om FIFA:s allt sämre rykte.
Guardian skriver att sponsorer är indelade i olika kategorier, och att Sony och Emirates tillhör kategori 1, som är den högsta och där det nu återstår de fyra företag. För att vara i kategori 1 krävs det att de betalar minst 200 miljoner kronor per år.
Siffrorna från varje enskilt avtal är inte känt, men baserat på kostnaderna att tillhöra varje kategori så innebär den här nyheten att FIFA tappar någonstans mellan 645 miljoner till 1,35 miljarder kronor per år.
Publicerad 2015-01-23 kl 16:09