Häckens årsmöte, en gulsvart namninsamling och ett tungt blåvitt besked

Allsvenska Bloggen

7 mars: IFK Göteborg.

14 mars: BK Häcken.

Årsmötena avlöser varandra just nu. Och varje tillställning kräver sin rapport.

Vi snackade siffror när IFK Göteborg var i farten. Varför inte göra detsamma med BK Häcken?

Så håll till godo. Här är de viktigaste siffrorna från Häckens årsmöte:

2. Anders Billström är Häckens nye ordförande. Han valdes för två år, 2016-2017. Till vardags är Billström vice VD för föreningens största sponsor BRA Bygg. “Jag får tacka för äran. För förtroendet. Det känns fantastiskt roligt”, säger han.

5. Häcken är en av klubbarna i Sverige vars akademi har belönats med fem av fem stjärnor. Inte konstigt när de spottar ur sig talanger.

6. Häcken fortsätter visa stabila siffror. Resultatet 2015 landade på strax över sex miljoner kronor i vinst (att jämföras med IFK Göteborgs två och en halv). Dessutom har klubben nu ett eget kapital som börjar närma sig 70 miljoner.

8. Peter Gerhardsson är påväg att vandra in i sin åttonde allsvenska säsong som tränare för Häcken. En imponerande siffra. “Det har gått fort. Fyra år i Helsingborg kändes mycket längre”, säger han.

28. En halvtimme innan årsmötet hamrade igång meddelade klubben att de har kommit överens om en kontraktsförlängning med Peter Abrahamsson. Målvakten, som fyller 28 i sommar, stannar i klubben till och med 2019.

30. Mohammed Abubakari, 30, la beslag på guldskon, priset som lagets bäste spelare 2015. “Tack alla. Det här är en fantastisk plats att vara på”, säger han.

58. Så många medlemmar närvarade.

1 800. Gothia Cup är världens största ungdomsturnering i fotboll och en stor faktor till Häckens välmående ekonomi. I fjol deltog typ 1 800 lag.

21 000 000: Klubbens sponsor och reklamintäkter blir allt större. Drygt 19 miljoner 2014. Drygt 21 miljoner 2015. De är dock fortfarande en bit efter IFK Göteborg (logiskt kanske …) som drar in över 33 miljoner på den punkten. Även när det gäller publikintäkter ligger de en bit efter (det är helt logiskt). Blåvitt drog in 40 miljoner 2015. Häcken tre och en halv.

160 000 000: Omsättningen 2015 var rekordstor. Närmare 160 miljoner. En bidragande anledning var de många spelarförsäljningarna (Walid Atta, Leonard Zuta, Simon Gustafson, Carlos Strandberg …).

****

Kul grej: Namninsamling för att försöka övertyga Samuel Holmén, 31, om att återvända till Elfsborg (HÄR!).

Dessvärre för alla Elfsborgsfans så tror jag inte att mittfältaren kommer anlända. Inte till sommaren i alla fall.

Visst, hans kontrakt med Fenerbahce går ut, men som det lät i intervjun jag gjorde med honom i början av mars är han sugen på att stanna utomlands.

Dessutom vill Konyaspor (dit han är utlånad) gärna att han stannar på permanent basis.

Men man ska ju aldrig säga aldrig …

****

Tråkig grej: Mattias Bjärsmyr kan inte spela träningsmatchen mot Djurgården på lördag.

Det konstaterades efter en MR under måndagen.

– Den visade en mindre blödning i en höftledsrelaterad muskel. Någon fara för seriepremiären ser vi inte. Däremot spelar han inte mot Djurgården på lördag, säger sjukgymnast Fredrik Larsson till klubbens hemsida.

Twitter: @Linus_Petersson

Mail: l.petersson@outlook.com