Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Avslöjande i natt: Kommentatorns hemliga last

Ekwalls blogg

Lördag 17 november kl 17:10
Jag avgudar verkligen hotell som har "late breakfast"-möjlighet i baren.
Finns det något jag verkligen kan avsky så är det svenska scandic-hotellens 06-09-fukostar där man kan få en blick som dödar om man kommer in tio minuter före stängningsdags o där frukostvärdinnor exakt på klockslaget NIO med vindens hastighet rycker åt sig alla tänkbara frukostingredienser o börjar köra med dammsugaren längs benen på en.
Om jag pröjsar en tusenlapp eller två för ett hotellrum vill jag äta frukost när jag vill o jag vill inte göra det vare sig sex på morgonen eller ens 08:30.
Hotell Urban ligger i Spanien o där finns det inte en människa som är uppe kl 06, än mindre kan tänka sig att äta frukost då…här stänger den vanliga frukosten kl 11:00 o sen flyttas den upp i Glass Bar där "late breakfast" dukades bort framåt 13-snåret.
Me, I like.
***
Mackan Rosenberg längst fram…avslöjat av Långe Lundh idag…känns som en rätt stor överraskning med tanke på vilken tillit förbundskapternerna haft till Allbäck genom åren, men skälet är väl sannolikt att Rosenberg är den som är mest lik Elmander i spelstilen…samma Elmander som rev så stora sår i det spanska försvaret på Råsunda.
Vi behöver speed o vi behöver djupledsspel, om Rosenberg har formen så ger han landslaget just det.
En fylla klädd i gult är här o var på stan tidigt i förmiddags.
Vuxna män klädda i landslagsdräkter, älghuvuden o vikingahjälmar gick omkring längs Place del Sol o skrek öööööhhhh…satt många väldigt tidigt o tryckte i sig cervesas på uteserveringar o eftersom matchen börjar 22 finns det ju en risk att det hinner ner alldeles för mycket före kick off.
Jag gillar engagemang o folkfesten, men jag kommer aldrig att förstå vad poängen är med att åka hela vägen till Madrid, supa skallen i bitar o sen aldrig ha en uppfattning om man är på en fotbollsmatch på Santiago Bernabeu-stadion eller på Värendsvallen.
***
Sittning på kubansk restaurang igår på Calle Prado.
Jag, Långe Lühr, Geting-Hasse, Försvarsadvokaten o Försvarsadvokatens fotograf.
Trots avsaknad av Långe Lundhs mässande så blev det en klassiker när Försvarsadvokatens dolda hemligheter avslöjades: idag vet jag att Försvardsadvokaten inte bara är kommentator, reporter, försvarsadvokat o handbollsagent…han har även ett förflutet som fågelskådare (med blåkråka utanför Dalby i Skåne som en stor merit) o numera samlar han på exklusiva akvariefiskar.
Vitt o brett fick vi höra att Försvarsadvokaten nyligen gjort ett kap o ropat in en art som bara har 3-4 firrar, som hittats under nån klippa i nån sjö i Mozambique o som flygs till Sverige i en påse fylld med vatten o syrgas till ett nyinköpt 1600 kubikmeter stort akvarium där den här firren ska bo.
Jag förstod aldrig riktigt poängen med samlandet men så har jag aldrig förstått mig på samlande.
Utan något som helst dåligt samvete åt jag gladeligen min grillade svärdfisk hos kubanen, trots Försvarsadvokatens vurmande för djur i vatten men Långe Lühr tyckte det var lite jobbigt när han erkände att han en gång ätit delfin.
***
Tänk att man åkt till Spanien o får gå El Corte Ingles o köpa – ett underställ!
Det var ett litet helvete att förklara för personalen vad jag behövde, men de hade ett litet hörn bakom slalomskidorna med just underställ…"warmer underwear" som jag sa, lite osäker på om jag gjorde en overjump.
Ofattbart att det inte är mer populärt här, det är ju för fan svinkallt….o framåt 22-tiden kryper det ner mot nollgradigt som i den här ökenluften känns som minus 23.
Underställ, vantar, tjockare polo o mössa…nu är jag redo för landskamp i Spanien i november.
***
Lagerbäck sa ju själv tidigt i veckan att han funderat lite kring 4-5-1.
Jag har svårt att se att han börjat lägga ut dimridåer, jag tror bara att han var väldigt osäker på vilken form spelarna hade när de kom till samlingen.
…fan vet om man inte borde vara lite halvdragen när man ska se fotboll på Värendsvallen nuförtiden, om jag tänker efter.
***
I Glass Bar kan du beställa fullständigt vansinnigt svåra ostron, stora som mindre satellit-diskar…jag tog fyra till lunch o blev proppmätt.
Och bland mycket annat som är så mycket "class" i Glass Bar är det faktum att du får två små sushibitar till varje dryck du beställer kvällstid.
Kan ju sitta fint när man drar in ett glas coca cola för 3,75 euro.
***
Det känns verkligen som det här kan sluta hur fan som helst.
Det är rätt speciellt att stega in på en restaurang kl 21:45, upptäcka att den är helt tom o tro att man valt helt fel o sen…en timme senare…är restaurangen knökfull av ätande gäster.
Fint folk i Glass Bar igår; dansk-Anders, Pelle Kotschack, Krille Haglund, Bladets marknadsavdelning som syns överallt där det är lite party numera (jag tror de kan börja värva internt), Café Opera-Abbe…nice evening, men tidigt slut…jobb redan i morse vid 09.
Däremot alltså frukost 12:30.
***
…och hur man än försöker så känns det också lite special att klockan är 17:00 o det är fem timmar kvar till avspark.
Kom igen nu, danskjävlar!