Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons

Läs gärna detta om TV-reklam

Det är väl klart som fan att TV4 inte ska visa ett block med reklam samtidigt som Emma Green hoppar om guldet i ett friidrotts-EM, det är en klassisk TV-tavla som självklart fått byxorna att sprängas på kvällstidningsredaktörer idag.

Men om vi bortser från det, om vi bortser från att Fyran gjorde en grov miss i sin planering (och säkert hade lite oflyt), om vi bortser från det den nyuppblossade reklamhatspandemin…låtom oss komma till sans.

Se det inte som ett försvarstal, men liiite fakta är ju aldrig fel.

Vi börjar med den senaste lögnen; det blir inte MER reklam i (exempelvis) TV4 när Sverige nu anpassas till de regler som gäller hos alla andra EU-länder.

Och det ha inte blivit MER reklam i TV de senaste åren, inte sen anpassningen till EU:s regler.

Det är MAX 12 minuter reklam per timme. Senaste jag läste om att TV4 fälldes för att de visat mer än 12 minuter var för något år sen…då handlade det om miljonbelopp i böter och totalt rörde det sig om sex sekunder för mycket. 6 sekunder.

(Bara så att ni förstår att det inte är några reklamregler som du skojar bort)

Det NYA är att TV4 (exempelvis) får bryta oftare (minimum en minuts reklamavbrott dock), men det är fortfarande tolv minuter per timme.

Och så har det varit (också det en EU-norm) i många år, så när du och Wennerholm på Bladet menar på allvar att det “blivit mer reklam”, så är det mest en myt.

Det GAMLA regelverket innebar att det krävdes “naturliga avbrott” och/eller 20 minuter mellan varje break.

Därför var exempelvis en friidrottstävling (EM sändes efter de gamla reglerna) rätt komplicerad att planerna, just med tanke på reklamreglerna…du blev lätt bakbunden.

(Och INGEN reklam, inget mästerskap i ickebetal-kanal, SvT bytte bort friidrotts-EM-rättigheten mot allsvenska fotbollsbilder)

“Naturligt avbrott”? Ja, Fyran fick exempelvis INTE visa reklam i tennismatcher när tennisspelarna åt bananer och torkade racket i sidbytena. Det betraktade de som bestämde inte som ett “naturligt avbrott” i en tennismatch.

Nu vågar jag påstå att den nya regeln blir bättre. Reklamen kan läggas ut i olika naturliga avbrott, exempelvis under nationalsånger på ett friidrottsmästerskap, och det hade säkert inneburit att fadäsen vid Emma Greens silverhopp hade gått att undvika enklare.

Men det blir alltså inte MER reklam. 12 minuter gäller.

Sen får vi tycka vad vi vill om reklam, det är en helt annan sak.

Själv är jag kunfunderad över att det på senare tid uppstått en debatt som ifrågasätter reklam i TV, sådär 20 år efter det att Sverige…som ett av Europas sista länder…fick reklamfinansierad TV.

Jag trodde folk hade vant sig. Att folk hade rest och sett hur verkligheten ser ut i vida världen. Att folk hade förstått.

Idag har vi en verklighet som gör att du inte hade haft någon möjlighet att kunna se en promille av all den sport som du har möjlighet att se idag, om det inte hade varit för reklamfinansieringen.

Tyck vad du vill om det, men det är också en sanning.

Publicerad 2010-08-02 kl 22:20
Annons
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons