Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

"Gillar ni verkligen PSG?"

Hansson blogg

När PSG:s sportchef Leonardo pratade om David Beckham i en intervju med BBC så återkom han till en sak hela tiden – att David Beckham är mer än en fotbollsspelare, han är ett varumärke, en popstjärna. Den intervjun blev så tydlig med vad PSG numera är, en reklampelare för Qatar-VM 2022, och vad är då bättre än att värva fotbollsvärldens största profil?

Qatars regering köpte inte upp 70% av en fotbollsklubb via sin oljefond (vid namn QIA) utan att ha någon som helst baktanke, framförallt eftersom köpet genomfördes ett halvår efter att man blivit tilldelad att arrangera VM 2022. Qatar är numera ett jäkligt rikt land med ett BNP per capita som, lite beroende på hur man räknar, är högst i världen. Man har dock ett ginivärde som ligger på 0,4 (där 0 är total jämnlikhet i fördelningen av resurser mellan alla invånare, 1 är när en enda människa har alla resurser) vilket spär på bilden av att det är gigantiska ekonomiska skillnader mellan de absolut rikaste och resten av befolkningen, framförallt eftersom värdet borde vara högre då illegala invandrare (som används som billig arbetskraft, och sådana finns det väldigt gott om) inte är inräknade. Det betyder att de rikaste personerna, de som ska betala för att arrangera mästerskapet, har väldigt stora resurser att jobba med och därmed har man råd att spendera summorna som krävs för att bygga upp den typen av mästerskap man vill arrangera.

Annons

Landet kommer att spendera nära en biljon svenska kronor på att bygga upp landets infrastruktur, arenor, hotell och liknande, men man lägger också ut en enorm mängd pengar på att bygga upp ett fotbollsintresse, både nationellt men framförallt internationellt. Ta bara Qatarklubben Lekhwiyas värvning av Valenciennesspelaren Tae-Hee Nam som ett exempel. Lekhwiya värvade inte honom för att han är en duktig fotbollsspelare, utan för att han är älskad i sitt hemland Sydkorea och många andra asiater har också fallit för “Sydkoreas Messi”. Finns det något bättre sätt att få asiaterna att få upp ögonen för landets fotboll än att värva deras gullegris? Tae-Hee Nam är minst lika mycket en reklampelare som en fotbollsspelare, och då kommer vi ju in på Beckham igen.

Leonardo hade under en väldigt lång tid jobbat med att värva Beckham och när affären såg ut att vara klar bytte man även tränare. QIA har aldrig varit nöjda med huvudtränaren Kombouaré, trots serieledning, utan har velat byta ut honom mot ett mer profilstark tränare. Valet föll till slut på Ancelotti, men Ancelotti ville inte ha Beckham då han tyckte att han var en för dålig fotbollsspelare. Leonardo hade jobbat stenhårt med att få dit två så pass stora profiler som Ancelotti och Beckham för att skapa ett starkt varumärke, men han kunde inte få dit bägge två. Det första bakslaget för QIA och PSG, men man hade åtminstone fått publicitet i varenda engelskspråkig media.

Annons

De har varit duktiga på att skapa en hype kring PSG, annars hade den här artikeln aldrig skrivits. Ta exempelvis när de värvade Pastore och Sirigu från Palermo för sammanlagt €45,9 miljoner. De officiella siffrorna sa att Pastore kostade €42 miljoner och Sirigu €3,9 miljoner. Inte en chans att en italiensk landslagsmålvakt endast går på €3,9 miljoner. Varför gjorde man då detta? Anledningen är lika enkel som briljant: så att de kunde säga att de hade värvat den dyraste spelaren i fransk fotbolls historia. Sånt skapar hype, något som inte hade hänt om man hade genomfört den näst dyraste värvningen. Man kommer med både i historieböckerna och i dagsmedia på ett enkelt sätt, bara genom att flytta runt lite siffror.

PSG har ökat sina publiksiffror på hemmaplan den här säsongen med nästan 20 000, det har skapats ett fotbollsintresse i staden som inte funnits på många år, man ligger i toppen av tabellen, alla pratar om dem och Qatar får sin del av publicitetskakan. Som sagt, de är duktiga med att skapa ett starkt varumärke, och skulle det här PSG-projektet misslyckas får Qatar i värsta fall leva med devisen “all publicitet är bra publicitet” (som med deras sponsoravtal med Barcelona). Det är bara trist att det ska ske på bekostnad av staden Paris’ enda riktiga fotbollslag, fast PSG har alltid varit lite av en uppblåst kommersiell pryl, de ägdes tidigare av Canal + och Parisbefolkningen brukar till slut ändå prioritera andra kulturevenemang.

Annons

Men vi ska gå in lite på det fotbollsmässiga också. PSG började säsongen okej, spelet var inte bra men resultaten gick deras väg. Man spelade sen upp sig, det såg nästan riktigt bra ut ett tag, men efter det kom en dipp i november (som det alltid gör i just november för PSG:s del) och då var man tillbaka på ruta ett igen. Man har framförallt levt på individuella prestationer från Nenê, Pastore (bra i början, sämre på slutet), Gameiro och Menez, men bakom de fyra offensiva spelarna finns det dåligt med alternativ. Därför har högsta prioritet (tillsammans med en ytterback i form av Maxwell från Barcelona) varit att få in minst en ny offensiv spelare, det återstår att se vem det blir. Det senaste ryktet säger att Leonardo ska försöka med Tévez, men jag tror ändå att han hamnar i Milan till slut.

Annons

Defensivt ser det annars bra ut. Sirigu har varit ligans bästa målvakt tillsammans med Lloris. Sakho vet vi alla hur bra han kan vara och bredvid honom kan man spela med antingen Bisevac, Lugano (som dock floppat), Camara eller Armand. På det centrala mittfältet finns Matuidi, Sissoko, Bodmer och Chantôme, det vill säga att Beckham hade varit överflödig.

Man gick minus €86 miljoner i somras bara i övergångssummor, överlägset störst förlust i hela Europa om man jämför övergångar med omsättningen, men man måste spendera pengar det här året då Financial Fair Play-regeln snart börja gälla. Fram till 2017 är det dock en lång och godvillig infasning, så Paris SG har fem år på sig att stabilisera ekonomin, så det lär inte vara några större problem. Man har byggt upp en rejäl grundstomme med forna Juventus-VD:n Jean-Claude Blanc och Leonardo i spetsen så det finns gott om kunskap i klubben.

Annons

Fast det är svårt att prata om Qatar-VM utan att gå in på alla problem som landet kan få med sina lagar som är emot homosexualitet och alkohol, deras stränga passkontroller, människorättsorganisationer som kommer klaga på att den illegala arbetskraften tjänar ett par hundra svenska kronor i månadslön och allt sånt där – och inte heller vad det här kan tänkas göras positivt för landet som exempelvis att man kan använda det nybyggda hotellen och infrastrukturen till att etablera sig som ett mer permanent resmål för främst europeiska turister. Men det hade blivit en väldigt lång utläggning…

Inte ett ord om mutor? Nej, det hade krävts flera års efterforskning à la Bernstein-Woodward för att komma fram till något mer vettigt än “FIFA är genomkorrupt och totalt värdelös och Qatar köpte sig till VM-arrangemanget”, och sådana åsikter har ni redan blivit fullproppade med.

Annons

Helgens matcher

Lördag
21.00
Ajaccio – Auxerre X
Nancy – Lorient X
Bordeaux – Valenciennes 1 (Djuric ej spelklar)
Brest – Nice X
Caen – Rennes 2
Dijon – Evian 2
Montpellier – Lyon 2
PSG – Toulouse 1 (Viasat Fotboll)
ASSE – Sochaux 1

Söndag
21.00
Marseille – Lille X (Viasat Fotboll)

/J
https://twitter.com/#!/jonas_hansson

Publicerad 2012-01-14 14:21

Kommentarer

Visa kommentarer

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto