Kritiken: ”Det var som om Zlatan dömde”

Headlines Blogg

ENGLAND

Daily Mirror ger rodret till någon gammal Stonesdiggande redigerare som fixar Rooneyrubrik, ”Goodbye Rooney Tuesday”. För att anfallaren är på väg att lämna Manchester United. För att han lär gör det innan det kinesiska fönstret stänger på tisdag. Flytten har fått grönt ljus av ledningen på Old Trafford.

The Sun kör en annan version av samma musikinspirerade ordvits, ”Goodbye Roo by Tuesday”, med tillägget ”Kinesisk affär värd 52 miljoner pund”. Rooney kommer enligt The Sun att tjäna en miljon pund i veckan. Han blir enligt både The Sun och Daily Mirror världens bäst betalda spelare. Ingen av tidningarna har dock namn på kommande klubb. The Sun har däremot ytterligare en Unitedflytt. Och den påverkas av en svensk. ”Exklusivt: Blind på väg bort i sommar, José har ögonen på Lindelöf”. En källa inom United uppger för The Sun att ”Blind är en av de spelare som lär säljas tidigt i sommar”.

The Times har visserligen med ”Rooney nära att lämna United”, men lämnar i övrigt över sportettan åt ”Man City vinner klassiker efter förbluffande comeback” (5-3 mot Monaco). ”Vi kommer att gå på offensiven i Monaco, säger Guardiola”, lyder en annan rubrik inne i tidningen. ”Om vi inte gör mål i Monaco kommer vi att åka ut”, menar Citytränaren. Håll i hatten igen.

Manchester Evening News applåderar ivrigt Citymatchen via spelarbetygen. Den vanligtvis återhållsamma tidningen släpper betygsspärrarna helt. Fyra spelare får nio av tio i betyg: Sterling, Sané, Silva och Agüero.

ITALIEN

La Gazzetta dello Sport plockar förstås upp gårdagens stora nyhet: ”Bonucci, du är ute”. Allegri straffar världsbacken för disciplinbrott och låter honom sitta på läktaren i kvällens CL-möte i Porto. ”Det är mitt beslut. Leo gjorde fel och han vet det. I mina ögon är fallet avslutat”. Tidningen menar också att ”Buffon förstår beslutet. ’Sånt kan hända. Det är normala incidenter i en storklubb’”. Gazzettan gör också stor rubrik på en intervju med Pescaras nygamla supertränare. ”Zemans samvete”, utlovar svar ”Från Verratti till Trump, från dopning till Kina, och hela vägen till chansningen med Pescara”.

Corriere dello Sport sätter ”Inga ursäkter” som rubrik på Bonuccischismen, och har ett annat Allegricitat. ”Beslutet är en markering för alla. Jag gjorde också fel och kommer att bötfälla mig själv”. Sedan letar sig tidningen till södra Italien med ”Napoli, en säsong med mål”. Tidningen skjuter in att napolitanarna ”har hittat nätet i 18 matcher i rad, inget annat lag kan matcha det”, men lägger också till att ”Senast det inte blev några mål framåt var mot Atalanta, som man möter på lördag”.

Tuttosport låter ”Att sätta exempel” beskriva Bonucciaffären. ”Bonucci på läktaren” och ”Allegri bötfälld”, är de två underrubrikerna. Tidningen fortsätter att visa missnöje med Torinos president, och menar att nya arenan ”Fila förtjänar mer, Cairo”. Tydligen inte bara bättre spel utan ”2,5 miljoner euro (som blivit utlovade) för att bygga museum och matcha de lokala myndigheternas investering”. Bortanför Turin hittar Tuttosport bland annat rubriken ”Kinesiska Milans första drag: Suso till 2021”. Det handlar om en ”kontraktsförlängning med fördubblad lön” för den 23-årige mittfältaren.

SPANIEN

AS låter sig inte imponeras tillräckligt av Atléticos bortaseger i CL (4-2 mot Leverkusen) för att ge den störst utrymme på förstasidan. Prestationen får några rader om ”Uppvisning” uppe i högerhörnet. I stället är det ”La Liga passerar via Mestalla” och Real Madrids spelare i ankomsthallen i Valencia, som får breda ut sig. Match för ligaledaren i kväll.

Diario Sport trycker dit ”Rakitic, förlängning klar”, och lägger till att ”Ivan överens med Barça: förbättrar kontraktet och skriver på för ytterligare fyra år”. Tidningen ger också utrymme för ex-stjärnan Hristo Stoitjkov som är upprörd över kritiken mot Barça i allmänhet och Luis Enrique i synnerhet. ”Det finns mycket illvilliga människor, och de som har betalt för att säga elakheter”, menar den frispråkige bulgaren och pekar finger mot pressen. När frågan om Messi förlängning kommer på tal svarar Stoitjkov, ”Messi skrev på för sex månader sedan”.

Mundo Deportivo tycker visst att det är dags igen för ”Bellerin, Barças prioritering nummer ett”. Klubben är beredd att gräva djupt i kassakistan för Arsenalbacken, menar MD.

Cadena Cope har ”Griezmanns reaktion på Gameiros byte: ’Nej, nej, nej, han är bäst!’”. En kamera från Atresmedia fångade hur Griezmann uttryckte sitt missnöje med ord och gester, när Atléticotränaren Diego Simeone plockade ut hans landsman och landslagskompis i 3-1-ledning.

FRANKRIKE

L’Equipe beskriver Monacos match (3-5 mot Man City) som ”Den stora 8:an”. Inne i tidningen får matchen omdömet ”Så vackert, men så hårt”. Spelarbetygen pendlar inte oväntat våldsamt från backlinje till anfall. Mest i City, där Otamendi får endast två av tio, medan Sané, Agüero och Sterling alla får åtta.

Le Parisien har samma känsla som L’Equipe om Monacos match, ”Så vackert, men så grymt”. Inför Saint-Etiennes match mot Manchester United har tidningen intervjuat några gamla ASSE-profiler. Ex-målvakten Ivan Curcovic säger: ”Vi ska tro på det (en vändning)! Vi måste bara skaka av oss Ibrahimovickomplexet. Men tusan, det är bäst att inte prata för mycket om honom, det motiverar honom bara ännu mer. Så fort han rör bollen mot oss blir det mål…”.

Le Progrès har pratat med Saint-Etiennes president Bernard Caïazzo, som försöker vara hoppfull om en mirakulös vändning mot Man United, men fortfarande grämer sig över resultatet första matchen. ”Det var märkliga domslut, lite som om Zlatan Ibrahimovic dömde”, säger Caïazzo.

TYSKLAND

Bild menar att ”Leverkusen rasslade sig (nästan) ut” ur Champions League. Det syftar både på att det rasslade till i nätet (2-4 mot Atlético) och på att klubben försett publiken med harskramlor. Bild skriver sedan att ”Atlético håller sakta men säkert på att bli en mardrömsmotståndare för Leverkusen…”, med tidigare förluster i Europaspelet i minne. Tidningen uppmärksammar även förändringarnas tid i Dortmund och kring Alexander Isaks möjliga spelpositioner. Sportchefen Watzke sa till Ruhr Nachrichten att ”Särskilt i offensiven är vi på gränsen till för många spelare. Något kan hända där”. Tillräckligt för att Bild ska ringa in spelare som kan säljas: Kagawa, Park, Rode, Merino. Gå på lån: Mor. Lämna vid stort bud: Aubameyang. Och stannar: Götze, Schürrle, Reus. Bild skriver vidare om ”Influensalarm!” i ett HSV som på lördag möter Bayern. Jodå, bland de drabbade finns Albin Ekdal.

Sport-Bild säger sig i veckans nummer leverera ”Sanningen om Ancelotti”. Till det läggs smala underrubriken ”Långfingret, sista-minuten-mål, taktiktrick”. Tidningen noterar att fingret mot Hertha inte var en engångsföreteelse. ”Vredesutbrott har inträffat tidigare; i Milano, London och Paris”. Lothar Matthäus krönika denna vecka bär på rubriken ”Götze lämna Dortmund? Då återstår bara Kina”. Vad den forne storspelaren egentligen menar är att ännu ett klubbyte inte tjänar något syfte. I stället vill Matthäus att Götze fokuserar på sitt spel, och han är kritisk. ”Han måste förändra sig, det är helt tydligt. Han saknar den speed som är så viktig i dagens fotboll. Spelare som Xabi Alonso kan balansera det, men inte en offensiv spelare som Götze”, skriver Matthäus.

DANMARK

Ekstra Bladet (Danmark) har fått en intervju med Liverpools tränare Jürgen Klopp, och inte oväntat är det danska spelare samtalet handlar om. Särskilt en. ”Kaspar Dolberg har en mycket stor framtid framför sig. Han kommer att bli en fantastisk spelare”, säger Klopp om Ajaxtalangen, men vill inte kommentera eventuellt intresse.

Bold.dk har intervjuat Viktor Lundberg, som är tillbaka i Randers startuppställning men vars framtid är fortsatt oviss. ”Just nu pratar jag inte nytt kontrakt med klubben. Jag snackade med Ole Nielsen (sportchef) innan transferfönstret, men sedan dess har vi inte talats vid”, säger Lundberg. Ex-AIK:arens kontrakt går ut till sommaren.

Publicerad 2017-02-22 08:00