Kritiken efter Chelseas dominans: ”Pinsamt”

Headlines Blogg

Rubrikämne i rött, scrolla ned

ENGLAND

The Guardian beskriver St James’ Park som ”Edens trädgård”. Det var där som den flyfotade Hazard ledde sitt Chelsea till tredje raka segern (2-1 mot Newcastle).

Daily Mirror såg ingen lustgård, snarare än krigszon. ”Rafa’s Bore War”, är en omskrivning av boerkriget till ”tråkighetskriget”. Det är så Newcastles spel beskrivs efter matchen, där Chelsea hade 81 procents bollinnehav. Chelseas tränare Maurizio Sarri var ”förvånad” över Rafael Benítez defensiva taktik med fem backar.

Sky Sports experter går längre. Jamie Redknapp säger att statistiken var ”pinsam” för ett hemmalag som Newcastle, och att spelarna säkert kände samma sak. Graeme Souness säger, ”jag tror att man som spelare hellre försöker och förlorar med 0-3, än förlorar på det sättet de gör i dag”.

Daily Mail vänder på steken med ”Benítez slår tillbaka”. Han gjorde det mot lagkaptenen Jamaal Lascelles, som Mail tidigare under söndagen uppgav att han petat efter ett bråk om just taktiken. Benítez gör det också mot tv-kritikerna. Han pekade på spelarmaterialet och konstaterade att ”Man kör den bil man har”.

england sport

Daily Telegraph såg honom ratta ett annat fordon. ”Rafas parkera-bussen-taktik misslyckades”, och kallar i ingressen Newcastles taktik för ”negativ”. En annan tränare känd för sina bussföraregenskaper är José Mourinho. Han prisar på annat håll Man Uniteds fans som ”fantastiska” inför kvällens match mot Tottenham, och understryker samtidigt att det bara är klubben som gäller för honom. ”Jag har under min karriär aldrig varit självisk. Jag har alltid varit en klubbmänniska. Det är sådan jag är”, menar JoMo.

The Times skriver mer om den senaste ägaren som fick nog av Mourinho, Roman Abramovitj. Den feta rubriken ”Chelseas prislapp är 2,5 miljarder pund” är en fortsättning på gårdagens uppgifter om att ryssen är beredd att sälja klubben (dementerad på annat håll, se Tass under ”Övrigt”).

ITALIEN

italien

La Gazzetta dello Sport kallar Inter för ”Anti-Inter”. Man är sin egen bästa fiende, inte Juventus största fiende, som hade förutspåtts innan säsongen. ”Ännu ett psykologiskt drama – 2-2 på San Siro och publiken buade”, skriver Gazzettan, och påpekar att ”De dominerade och tappade det sedan. Torino med storslagen upphämtning”. Några svenskbetyg: Hiljemark 6,5 av 10 för Genoa (2-1 mot Empoli), Ekdal 6 för Sampdoria (0-1 mot Udinese) och Helander 5,5 (0-0 mot Frosinone). I Serie B fick Marcus Rohdén 6 när hans Crotone åkte på storstryk (0-3 mot Cittadella). I en matchrapport från Hellas Verona i Serie B uppmärksammas med en rad att Joel Mumbongo anländer till klubben i dag. 19-åringen lämnade så sent som i februari Örgryte IS för Utsiktens BK i division 1 södra.

Corriere dello Sport ändrar order för Inters skull ordet ”interrotta” (avbruten) till ”Inter rotta” som i ”Inter sönder”. Även CdS återkommer till det där om vems fiende Inter egentligen är. ”För att vara anti-någon måste vi arbeta mycket hårdare”, menar tränare Luciano Spalletti. Tidningen säger också hej då till Robin Olsens lagkamrat Kevin Strootman som lämnar Roma. Tidningen gör det med att skriva att ”’Tvättmaskinen’ är på väg till Marseille”. Smeknamnet ”La Lavatrice” fick Strootman för sitt sätt att hålla rent på mittfält.

Tuttosport har inte Inters debacle i fokus. Som Turintidning blir det i stället, ”Ett storslaget Torino”. Tidningen väljer också att beskriva kvällens på Olympiastadion med, ”Roma-Atalanta, en match om första plats”. Båda lagen vann i första omgången och kan vid seger dela serieledningen med fullpottarna Juventus, Napoli och Spal.

SPANIEN

Marca ser ett ”Real på väg upp” (4-1 mot Girona). En som inte fick spela hela matchen var Marcelo. Han ersattes av Varane efter en timme. ”Jag var förvånad över bytet, men jag respekterar tränarens beslut, jag ville fortsätta för jag känner mig i form, 100”, säger han. Högst betyg av tidningens läsare online får i tur och ordning Bale, Navas och Asensio

AS ger också samma trio plus Benzema högsta betyg (tre). Walesaren får en krönika tilldelad sig. ”Bale redo att leda Real”, är rubriken på Guillem Balagues alster. Rubriken på förstasidan är annars ”Lagen om mål”.

El País rapporterar under rubriken ”Pinsamhet inför världens ögon” att Real Valladolid har påföljder att räkna med efter lördagens hemmamatch mot Barcelona. Planen var i uselt skick. La Liga-presidenten Javier Tebas skriver på Twitter att planen ”inte nådde upp till minimikraven för en match i La Liga” och att disciplinära åtgärder nu övervägs. Det handlar sannolik om böter.

spanien

Sport menar att det råder ”Fullt krig mellan Barça och PSG”. Enligt tidningen hotar PSG med att anmäla Barcelona för att ha närmat sig Adrien Rabiot. Samtidigt har PSG:s värvning av Neymars och försök med Rakitic inte landat väl hos Barça.

Mundo Deportivo nöjer sig med ett grepp om ”Den nya tridenten”, Barcelonas anfall med Suárez, Messi och numera en Dembélé på hugget.

FRANKRIKE

frankrike

L’Equipe konstaterar att Marseille har det ”Motigt” i säsongsinledningen. I går kväll blev det bara oavgjort på hemmaplan (2-2 mot Renens). Men klubben verkar i alla fall ha klart med Kevin Strootman, och L’Equipe har siffrorna: 25 miljoner euro plus fem milj euro i bonusar till Roma. Mittfältaren skriver på för fem säsonger och får 4,5 milj netto i årslön. På söndag kväll kom uppgifter i Paris-Match och på Canal Plus om att Thierry Henry nobbat Bordeaux. L’Equipe går inte lika långt, men skriver att Ranieri eller Ricardo nu är reservalternativ. Guingampmålvakten Karl-Johan Johnsson får 5/10 (lagets genomsnitt: 4,3) i gårdagens storförlust (0-3 mot Lille). Roligare för Emil Krafth. Han är i sällskap med Kylian Mbappé och Neymar. Liksom PSG-stjärnorna är den svenska landslagbacken med i Veckans Lag i L’Equipe. I lördags spelade han sin första match från start för Amiens.

Le Parisien låter högerhörnet på nyhetsettan fyllas av ”De här kan lämna PSG”. Rubriken på sporten, ”Förlorarna under Tuchel”. Det är främst fyra spelare som den nya tränaren inte räknar med: Kevin Trapp, Lassana Diarra, Giovani Lo Celso och Julian Draxler.

TYSKLAND

Leipziger Volkszeitung har inte mycket att glädja sig åt efter RB Leipzigs storförlust (1-4 mot Dortmund). Men Emil Forsberg kommer undan med hedern i behåll. ”Svensken behöver spela, spela, spela. Han får det. Är på rätt spår”, skriver LVZ. Han får tre i betyg på den sexgradiga skalan där ett är bäst.

Allgemeine Zeitung ger samma betyg till Robin Quaison. Svensken stod för en assist när Mainz vann (1-0 mot Stuttgart). ”Sprang mycket, den avgörande passningen satt sällan, men gjorde allting riktigt vid målet”, skriver tidningen.

Berliner Morgenpost missar knappast tvåmålsskytten Sebastian Anderssons framfart i 2 Bundesliga med Union Berlin (4-1 mot St Pauli). Det gör inte heller tränare Urs Fischer. ”Jag gillar inte att plocka ut enskilda spelare, men Andersson var strålande i dag. Han var i stort sett inblandad i varje mål. Han arbetar hårt och gör det bra för laget”, säger Fischer.

Bild drar upp ”Landslagsspelare kallade sig själva ’Kanake’” till förstasidan. Det är ett nedsättande begrepp på tyskar av bland annat turkisk härkomst, och ett exempel på den splittring som sägs ha funnits i VM-truppen. Det var Jérôme Boateng, Mesut Özil och Ilkay Gündogan som kallade sig för ”kanake”, enligt en rapport i Spiegel. På andra sidan fanns ”Kartoffel”, en nedsättande term på etniska tyskar, i det här fallet som Thomas Müller och Mats Hummels. I samband med VM skrev SportBild också om grupperingar inom truppen. Den grupp som av tidningen kallades ”blingbling”, och som ungefärligen överensstämmer med ”kanake”, var bland annat missnöjd med att Leroy Sané inte kom med. På annat håll skriver tidningen att PSG fortfarande är ute efter nämnde Boateng. Den franska klubbens sportchef Antero Henrique ska enligt Bilds uppgifter i förra veckan ha träffat Bayerns sportchef. Bayern vill dock ha 50 miljoner euro för backen. Det har PSG inga planer på att betala.

tyskland

Kicker har en lösning i veckans första nummer. Eller rättare sagt PSG har det. Medvetna om långtidsskadan på Kingsley Coman så erbjuder PSG Bayern att Julian Draxler går motsatt väg i Boatengaffären. I tidningens Veckans Lag för 2 Bundesliga finns inte oväntat en svensk med: Sebastian Andersson (Union Berlin).

SportBild skriver dock att Bayerns omedelbara reaktion på skadade Coman, som genomgick en lyckad fotoperation i går, är att inte värva en ersättare. Däremot ser tidningen en spelare lämna Bayern. Faktiskt redan i dag. Sebastian Rudy uppges klar för Schalke för 15 miljoner euro. Övergången blir offentlig senare under dagen.

ÖVRIGT

Ekstra Bladet (Danmark) var bara en av många tidningar som prisade Simon Tibbling efter insatsen för Bröndby i går (2-1 mot Vendsyssel). Trots intresse från utlandet lär transferfönstret stänga utan att den eftertraktade svensken försvinner. ”Jag låter min agent sköta sådant, men rent generellt så är jag den typen av spelare som tycker att man ska ha gjort något helt sensationellt för att byta klubb efter bara ett år. Jag är nöjd med mitt första år, men sensationellt skulle jag inte kalla det”, säger Tibbling, ”Man ska aldrig säga aldrig men jag är till 99,9 procent säker på att jag spelar i Bröndby i höst”.

Tass (Ryssland) ställer sig frågande till Sunday Times stora splash om att Roman Abramovitj letar köpare till Chelsea. ”Dessa rapporter har ingen som helst substans. Abramovitj har inga planer på att sälja Chelsea”, säger en källa den tyska ägaren till nyhetsbyrån.

Publicerad 2018-08-27 08:00