Populära Ligor

Populära Lag

Populära spelare

ANNONS

Företagsetiska perspektiv på klubbarna i Premier League

Det var ju en rätt intressant i gårdagens kommentarsfält som möjligen inleddes men som aldrig riktigt avslutades. Det pratades ju då om den moderna fotbollens ”vulgära” sätt att försöka dra in pengar, vad som nu vid en given tidpunkt är att anse som vulgärt och så vidare. Det är lätt hänt att det blir en den goda smakens tyranni över det hela.

Till stor del handlar det kanske egentligen om ett allmänt motstånd mot pengar eller kapitalets inflytande över fotbollen, som man på något vis anser inte tillhör kapitalisterna utan folket. Även om motsättningen mellan folket och kapitalet har luckrats upp alltmer under senare årtionden. Men särskilt specifik är ju inte den kritiken, och jag anser heller inte att den är särskilt relevant, försåvitt man inte menar att pengar helt och hållet skall bannlysas från fotbollen.

ANNONS

Mer specifik, men fortfarande besläktad, är i så fall den diskussion som har uppstått under sommaren, till stor del som en följd av Papiss Demba Cissés vägran av religiösa skäl att spela i Newcastles klubbtröja som det stod Wonga på, även om denna vägran visade sig snabbt övergående. Tröjsponsorer är ju ett sätt bland flera på vilket klubbar faktiskt drar in pengar till klubben.

Det finns många olika aspekter på företagsetiken. Det kan handla om allt från mänskliga rättigheter till miljöhänsyn, från socialt ansvar till finansiell korruption samt ren och skär ekonomisk exploatering. Vilken av dessa aspekter som är viktigast brukar vara helt och hållet beroende på vad som för tillfället är den politiska modefrågan.

Men eftersom det här med rankinglistor är en sådan hit här på bloggen, så tänkte jag göra en inte alltför allvarligt menad övning där jag granskar hur etiska Premier Leagues olika klubbar är, med avseende blott och enbart på deras tröjsponsorer. (Det hela bygger naturligtvis på, för att återknyta till inledningen, att man i alla fall inte avfärdar som oetiskt att över huvud taget dra in pengar på tröjsponsorer. I så fall är det kört.)

ANNONS

:::

Premier Leagues mest etiska (eller minst oetiska) klubbar:

Hur oetiskt kan något egentligen vara när man inte ens vet vad det är företagen ifråga gör. Southampton har AAP3, West Brom har Zoopla och Sunderland kör Bidvest på sina tröjor. IT-system och ”internationella tjänster” är hur dessa företag beskriver sig, vilket möjligen kan låta lite som SPECTRE från en gammal James Bond-film. Men utan bildbevis på katter och rullstolsburna skurkar är det svårt att döma för hårt. Cardiff har Malaysia på sin tröja, vilket jag först var säker på var ett flygbolag, men som visade sig vara bara reklam för själva landet. Och det är en politisk analys jag inte klarar av.

Premier Leagues oskyldigt oetiska klubbar:

Tråkigt nog finns det rätt lite att klaga på när det kommer till storklubbarna Chelsea och Tottenham. De är sponsrade av Samsung respektive Hewlett Packard, och båda företagen säljer konsumentprodukter som även om de kanske inte i filosofisk mening behövs i alla fall är önskade. Som stora multinationella företag inom elektronikindustrin är det i och för sig toppchans på att de har problem både med miljöfrågor och arbetarrättigheter. Miljöfrågor lär även Crystal Palace med GAC Logistics på tröjan få brottas med, men tåg och fartyg leder ändå till mindre utsläpp än flygplan.

ANNONS

Premier Leagues obekymrat oetiska klubbar:

Som sagt, flygplan har mer allvarliga miljöaspekter. Detta bekymrar dock inte Arsenal och Man City som båda sponsras av flygbolag, Emirates respektive Etihad. I båda fallen har dessutom arenorna döpts efter sponsorn. Utöver miljöaspekter brukar flygbolag dessutom ha ytterst tveksamma rutiner vad gäller anställningsvillkor och trygghet. Men jämfört med övrig industri i stort är miljöaspekten inte alltför betungande, och de allra flesta skulle beskriva flyget som en grundläggande förutsättning får hela vår livsstil.

Premier Leagues cyniskt oetiska klubbar:

Stoke, Aston Villa och Fulham har samtliga det gemensamt att de sponsras av spelbolag: Bet365, Dafabet och Marathon Bet. Med tanke på hur mycket missbruk och olycka som spelindustrin står för, familjer som slås i ruin och spillror, så är det naturligtvis synd och skam att liera sig med företag som genom reklam drar nytta av mänsklig svaghet. Jag är benägen att placera Everton i samma fack som istället har ölmärket Chang på sina tröjor. Alkohol har en roll i samhället som påminner om spelande och inte minst med tanke på hur många barn som följer engelsk fotboll känns det olämpligt. Samtidigt så är farorna med både spel och alkohol välkända och det är knappast någon som börjar spela eller dricka på grund av en logga på en fotbollströja.

ANNONS

Premier Leagues kapitalistiskt oetiska klubbar:

Den mildare formen inom denna kategori står West Ham och Swansea för med Alpari respektive GWFX på sina tröjor. Valuta- och aktiehandel med andra ord, som orsakat väldigt mycket elände i världen genom åren. Men värst är ändå de finansiella institutioner som inte bara orsakat utan därefter exploaterat den finansiella kris världen fortfarande inte har återhämtat sig ifrån. Det vill säga globala banker och försäkringsbolag som inte drar sig för skumma metoder och för att profitera på vanligt folk. Man Utd, Liverpool och Norwich har mest att svara för i det här avseendet med Aon, Standard Chartered respektive Aviva på sina tröjor. Samtliga företag som både anklagats och fällts för otillåtna aktiviteter runtom i världen.

Premier Leagues moraliskt mest förtappade klubbar:

Ändå kan jag tycka de företag är värst som ytterst kalkylerat och målmedvetet försöker att lura och utnyttja ekonomiskt utsatta människor, och som tydligt riktar in sig på den speciella målgrupp som fotbollsfans utgör. Det är ingen tillfällighet att både Newcastle och Hull är klubbar från Englands mest fattiga regioner, och att dessa sponsras av Wongas samt Cash Converters, vars hela affärsidé är att slå mynt av människors ekonomiska och sociala desperation. Att fotbollsklubbar gör sig själva till en del av detta är ett bedrägeri mot hela deras sociala sammanhang.

ANNONS

:::

Be Champions!!

Publicerad 2013-09-08 kl 06:00

Kommentarer

Visa kommentarer

Senaste tweets

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto