Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Miljoner skäl för Italien att inte missa VM

Italienbloggen

Sverige har tidigare ställts mot svårt motstånd i avgörande playoff-matcher. Den här gången är det inte bara motståndet på planen som väcker oro. Det gör också traditionen och kunnandet i det maktcentrum som Italien är på ett fotbollsplan.

Men oro känner också italienarna i detta läge. Ändå är de vana vid att krångla sig vidare även när spelet inte alltid stämmer. Landslag som England och Nederländerna har i modern tid missat VM, det har Italien lyckats undvika. Men skulle det hända riskerar det att lamslå stora delar av stöveln.

Klart är att den motsatta effekten, det vill säga framgång, får nationen att hoppa på ett kollektivt glädjerus. Under 2006 ökade Italiens BNP med 2,2 procent när gli azzurri vann VM den sommaren.

Skulle de gå vidare till Ryssland frigörs en procent av marknadskrafterna i landet till konsumtion under nästa sommar. I runda slängar är det 70 miljoner euro mer som fotbollsintresserade italienare då förväntas lägga på mat, dryck och alkohol bland annat,

Annons

VM i Ryssland blir det mest penningstinna någonsin och kommer omsätta 791 miljoner dollar. Det italienska fotbollsförbundet får då 9,3 miljoner dollar bara för att kvalificera sig till gruppspelet. Så pengar kommer att trilla in och snurra både i det italienska samhället och i deras fotboll.

I gårdagens Gazzetta dello Sport publicerades en undersökning gjord av opinionsinstitutet SWG. Tusen italienare deltog i frågor rörande landslaget och gav sin syn på matcherna mot Sverige.

69 procent av dessa tror att Italien kommer lida under dubbelmötet men till slut klara sig. Elva procent tror att Italien går vidare utan några större problem. Nio procent tror istället att Sverige blir för svårt och elva procent vet inte.

Förbundskaptenen Ventura råder det delade meningar kring. 18 procent har en positiv inställning till Venturas ledarskap. 30 procent har varken en positiv eller negativ uppfattning utan menar att det finns mer tid för utvärdering.

Annons

Gian Piero Venturas ändringar i spelsystemet och annorlunda approach jämfört med föregångaren Conte märks också i svaren. 22 procent av intervjuobjekten blir besvikna av att se Italien spela och 18 procent saknar en tydlig identitet i denna azurblåa upplaga.

När det kommer till Venturas spelarval tror 72 procent tror att uttagningen av Jorginho blir värdefull i dubbelmötet. Det är första gången brasseitalienaren kallas upp av Ventura, Jorginho har tidigare bara två träningslandskamper under bältet.

EM 2016 års stora syndabock Simone Zaza har mindre förtroende, men har ändå 70 % av de tillfrågades stöd. Den formstarke Valenciaanfalleren är dock knäskadad och missar kvällens match.

Och hur var det nu, är det otänkbart med ett VM utan Italien? 47 procent skulle se det som en katastrof att missa VM. Hela 64 procent av de mellan 18-34 år svarade så. Bland det äldre är känslorna svalare. Bara 35 procent av 55-plussarna delar samma uppfattning. Däremot svarade 45 procent att de ser VM som ett normalt sportevenemang, där en misslyckad kvalifikation snart skulle glömmas.

Annons

Med allt detta sagt, trots all tvivel och oro, tror 28 procent tror på en pallplats i VM. Flest (73 procent) tror att Tyskland kommer minst trea, följt av Spanien med 63 procent och Brasiliens 48.

De flesta italienare tror på några lidelsefulla dagar, men kan heller inte blunda för tanken att stordåd sker väl i Ryssland. Det är trots allt ingen tillfällighet att Italiens två senaste VM-guld kommit i svallvågorna av diverse skandaler. När tvivlen är som starkast och landslaget som mest bespottat, då brukar Italien hitta något sätt att lyfta sig och segra.

Twitter: @ErikHadzic

Publicerad 2017-11-10 12:41

Kommentarer

Visa kommentarer

Senaste tweets

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto