Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons

Därför går inte FA-cupen på svensk tv

Första helgen i januari är klassisk för alla som gillar FA-cupen och engelsk fotboll, för då går storlagen in i den tredje omgången av världens äldsta turnering i fotboll. Den drog i gång redan 1870 och även om många anglofiler säkert tror att i svenskar följde den redan då så dröjde det men den är givetvis starkt förankrad i Sverige via traditionen av Tipsextra.

Förutom att Aftonbladet gjorde en artikel om att fotbollsfansen blir blåsta på FA-cupen och vinklade på TV4 som inte sänt särskilt mycket FA-cup genom åren (om ens någon?) så var det många som hörde av sig på twitter och undrade varför ingen svensk tv-kanal köpt den engelska cupen som många av fansen vill se.

För det första är jag trött på Bladets givna TV4-vinkel, för om någon kanal ska ställas till svars är det Viasat, men även det vore fel. För det finns ingen skyldighet för tv-kanaler att betala ett överpris för att sända FA-cupen. För övrigt har Aftonbladet en fullgod tv-verksamhet och en stor vana att ta betalt för innehåll, så det är bara att köpa FA-cupen och köra.

Om det hade varit en given lönsamhet i att sända FA-cupen så är jag säker på att alla i Sverige som hade velat hade fått se Robin van Persies läckra kvittering under “Fergie Time” mot West Ham, men det är inte så enkelt att räkna hem det köpet, och därför blir de svenska tv-tittarna blåsta.

Ja, egentligen ska man fråga engelska FA som sitter på tv-rättigheterna. Jag lyssnade med några av de inblandade på marknaden och klart är att FA skruvat upp sitt förväntade pris så högt att bara agenten Pitch International kunde lova det engelska förbundet de pengarna. Parterna skrev ett nytt avtal för ett år sedan och det på sex år.

Så det är Pitch som säljer FA-cupen ihop med Ligacupen, Championship och även Englands vänskapsmatcher på hemmaplan. Tidigare låg FA-cupen ihop med landskamperna som då ägdes av Viasat och TV4-gruppen hade Championship och Ligacupen (som tidigare även låg i Viasat) och då gick Championship i TV4 Sport och Ligacupen i Canal Plus, numera CMore.

Men Pitch inträde på marknaden – de ersatte IMG/TWI – innebar ett större och dyrare paket. Det är säkert olika på olika marknader och i Norge är den engelska fotbollens position ännu starkare än i Sverige och där gick TV2 in och köpte rubbet från FA och packade ihop med sina Premier League-rättigheter.

Så för de norska Englands-freaksen är TV2 “the shit”. Notera att TV2 bara köpte ett år med option på flera eftersom det garanterat var dyrt och man får se om man kan räkna hem det helt enkelt. Naturligtvis kan de norska fotbollsfansen se matcherna på TV2 Sumo som är den norska kanalens webb-tv och det är nog där det måste hända om TV2 ska kunna behålla paketet.

Sedan har Pitch sålt på andra marknader där engelsk fotboll står starkare och det är väl helt enkelt så att den svenska marknaden inte är tillräckligt stor för att man skulle ha störst prio på den. Även om ett halvår utan en spänn kanske ändrar på det?

Problemet med FA:s rättighetspaket är att det numera både är stort och dyrt och egentligen får man svårsålda produkter. Cupspel är svårt att lägga i betal-tv där man vill ha matcher varje helg. Engelska vänskapslandskamper är inte så heta då de ofta krockar med Sveriges/Norges och så vidare.

Championship, då? Ja, jag vill ju se Leeds men i konkurrensen en vanlig helg står sig inte den ligan, åtminstone inte till priset. TV4-gruppen valde att släppa Championship och satsa på Ligue 1 som blev ett lyckokast när Zlatan gick dit.

Inte så att jag sett någon prislapp men det är inte svårt att räkna ut att den franska ligan – som köptes i våras långt innan Zlatan gick dit – var mycket billigare än den engelska andraligan och nu når Ligue 1 mycket bättre tittarsiffror.

Men drar inte FA-cupen tillräckligt med tittare för att det ska löna sig? Nej, inte längre. I princip inga fotbollsligor finns kvar i fri-tv eller reklam-tv, de finns i betal-tv i olika former eftersom det är enda sättet att ta in pengar nog.

Skälet är helt enkelt att priserna fortsatt stiga för tv-rättigheterna för olika ligor och då bär det sig inte att köra i vanlig tv. När såg du ligamatcher i SVT, TV4, TV3 eller Kanal 5 senast? Ja, det finns väl några undantag i TV6 men annars är det ovanligt.

Ett ytterligare problem är att de riktigt attraktiva rättigheterna: VM, EM, OS, Champions League, Premier League, La Liga, Elitserien i hockey dragit i väg i pris så finns det mindre pengar kvar att satsa på mindre attraktiva rättigheter. För det går helt enkelt inte att räkna hem affärerna då.

Naturligtvis blir det liv om FA-cupen den första helgen då storlagen går in och Premier League har uppehåll, men en vanlig helg är det så många olika matcher i olika ligor att det blir svårt att motivera värdet som FA vill ha. Dessutom ska man ha kanaler att placera matcherna i, eller räkna hem affären på nätet. Det är svårt, helt enkelt.

Jag tror att allsvenskan får samma problem när det avtalet ska ut på marknaden – kanalerna är försiktigare – och de mindre attraktiva ligorna och rättigheterna får helt enkelt se en större del av pengarna försvinna i väg till de riktiga heta rättigheterna.

Sedan är mediamarknaden i stort pressad. TV4 har ju som alla känner till sålt av ett gäng VM-kvalmatcher. Viasat har släppt mindre rättigheter som KHL och Ligue 1 och tappade hockey-VM till TV4 häromåret och måste rusta för OS-satsningen 2014 och 2016.

SVT, då? Ja, det ryktades i höstas att de hade pengar över efter OS-missarna och tittade på FA-cupen och tänkte att det kunde ingå i Vinterstudion, men det återstår väl att se om det blir så.

Kanal 5, då? Sett till att man återigen börjat satsa på sport så smått – sex, sju landskamper är ett steg – så kanske man vill in större och då kanske det engelska FA-paketet passar? Vi får väl se vad som sker.

I grunden är det FA och Pitch som helt enkelt tryckt upp förväntningarna och prisnivån för högt utan att kunna den svenska tv-marknaden till fullo och det är skälet till att tv-tittarna blir blåsta på FA-cupen. Möjligen kan en sänkning av priset eller ett samarbete mellan Pitch och någon kanal vara en väg mot att tittarna ska få se FA-cupen.

Publicerad 2013-01-05 kl 23:38

Senaste tweets

Arkiv

Annons
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons