Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Är Zlatans reklamfilm av allmänintresse?

Zlatan Ibrahimovic har gjort en reklamfilm för Volvo som hade premiär i helgen. Det har väl knappast någon missat och många svenska medier har bevakat det hela, inklusive TV4 och fotbollskanalen.se, och bilföretaget och reklambyrån Forsman & Bodefors måste vara nöjda med utdelningen i medierna.

Frågan är om vi gjort rätt? Det är klart att om Sveriges nu största stjärna på alla plan agerar i en film som skildrar en del häftig natur och berör nationalsången så blir det intressant. Sedan är frågan om allmänintresset finns där? Ja, åtminstone om man ser till folks intresse som var av Super Bowl-proportioner och att många ville se.

Ändå är det naturligtvis inte oproblematiskt att helt svälja reklamen och skildra den. Rätt övertygad om att det inte skett på ett liknande sätt för bara tio år sedan, men det är lite i mediabranschen i dag som mina barn säger när jag jämför deras uppväxt med min: “Det är en annan tid nu.”

Jo, det är en annan tid och Youtube och andra sociala medier har gjort att reklamen kan få en helt annat spridning och reklamen har ett annat uttryckssätt i dag än vad det hade förr och fyller en annan funktion än bara göra reklam för en bil. Här handlar det om att signalera något helt annat under ett par minuters film.

Detta i en tid när medier har krympande resurser och knappast kan granska på ett liknande vis som man gjort tidigare. Istället sitter PR-konsulter och kan placera ut stunder med stjärnan för att bygga sin story kring filmen och det är klart att det måste finnas en dragningskraft från start och det finns det med Zlatan.

Lägg till att han kopplade in sin familj, demonproducenten Max Martin och dessutom körde en egen nationalsång som inför premiären fick rejäl spridning och det hette att han gjort om den. Att det blott var något ord som var utbytt och att Zlatan bara läste en vers i texten var en annan sak, och vi alla bidrog till att sprida uppgifterna.

Det är bara att bita i kulan när det gäller hur vi i medierna hanterar en sådan här sak, för situationen har ändrats, och på något sätt kan det vara bättre att vara öppen med vad det handlar om än att köra skoföretag genomgående i en text eller skippa Panos i klubbnamnet Panos Ljungskile och känna att man står fri och obunden.

För inga medier är fria och obundna, inte ens SVT och SR. Naturligtvis har de licensfinansierade mediaföretagen en större möjlighet att avstå en rad tveksamma publiceringar men även där finns en ängslighet och en styrning utefter reaktioner i sociala medier eller sviktande tittarsiffror. Ta bara hur man skildrade mordet på Mille Markovic eller lägger ner OBS.

I efterhand upplever jag det som det rätt att skildra Zlatans reklamfilm men det är givet att vi måste ta en diskussion internt om hur vi hanterar liknande lägen framöver. För den mediala succén gör naturligtvis att fler vill följa efter och försöka få till en liknande effekt. För alla är ute efter att synas i artiklar och inslag i medierna och inte bara som reklam.

Vaksamheten är viktig för mediernas trovärdighet men att man kommer åt en stjärna och får ställa valfria frågor innebär att man givetvis kan utsätta sig för att intervjun sker i kommersiella sammanhang. Däremot bör man avstå om företagen vill styra frågeställningar och vill förhindra att man frågar om ett visst ämne.

Dagens Industri uppger i dag att Zlatan fick mellan tio och tolv miljoner kronor för sin insats. En uppgift jag inte tror på även om jag har stor respekt för Håkan Matson som skrivit artikeln. Skälen är flera: Zlatan ville själv, Zlatans man i Sverige har jagat reklamuppdrag med en prislapp på två-tre miljoner och det finns ingen tradition av sådana summor för kändisar i reklam i Sverige.

Däremot är det något som bidrar till haussen kring Zlatan och filmen och glöm inte att den typen av prislappar bidrar till status – vilket många av de här superstjärnorna bryr sig om – och det är viktigt att få mycket betalt och då helst mest. Och så länge Volvo inte betalat summan så finns det ingen anledning för företaget att dementera uppgiften heller.

Filmen då? Oerhört vacker och rätt häftig med coola bilder på Zlatan och hans familj även om jag inte förstår storyn, om det nu finns någon. Å andra sidan gjorde jag inte det med Swedish House Maffia heller, men jag gillade den kampanjen. Trots allt får man nu se Zlatan i en helt annan miljö och med en stor närhet.

Däremot hade jag hellre sett att han och Max Martin “gjorde om nationalsången” eller gjorde en fotbollssång utan att Volvo var inblandade. Att det är en del av en reklamkampanj förtar en del av effekten att Zlatan faktiskt ger sig i kast med den svenska nationalsången som han alltid avstått från att sjunga.

Publicerad 2014-01-27 kl 11:08

Senaste tweets

Arkiv

Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER