Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Tysklands stolthet har redan vunnit VM

Lundhs blogg

VM-semifinal nummer två var förvisso spännande i förlängningen och under straffarna, men två lag i Argentina och Holland som inte ville ta risker och hoppades utnyttja misstag ledde till en rätt sömnig match för oss neutrala. Så efter 0-0 blev det straffar och utan inbyte för Tim Krul (alla tre byten var gjorda) så vann Lionel Messi o Co.

Lider med Vlaar som klev fram och tog första straffen när två andra spelare nobbade Louis van Gaals förfrågan om att inleda straffskyttet och så trotsade holländarna oddsen då laget som inleder vinner sex utav tio gånger men inte i det här fallet. Sergio Romero blev stor hjälte för Argentina och han hade van Gaal som tränare i AZ.

Tänk att Alex Sabellas landslag var ifrågasatt defensivt inför VM och nu har man hållit nollan fyra gånger av sex möjliga och är i VM-final. Nej, det är varken underhållande eller spektakulärt men de argentinska fansen njöt garanterat av den första VM-medaljen sedan 1990 och Javier Mascheranos uppoffrande försvarsspel.

Annons

***

Radiosportens Dag Malmqvist gör ett inhopp i videodagboken och argentinska fans kastar öl på mig.

[youtubeplay id=”ULs2NVoyZ-8″ size=”medium”]

***

En extra vilodag för Tyskland. Betyder det något? Carl-Johan Eelde har givetvis kollat på det.

image-210x54

De blå lagen är alltså de som haft minst tid mellan semifinal och final och bara Italien har dragit nytta av vilodagen. Dock är det inte så att några andra faktorer är medtagna som skador, avstängningar och förlängningar. Argentina spelade ju 120 minuter och Tyskland bara 90 varav matchen var avgjord långt tidigare.

***

VM i fotboll är ett skyltfönster för olika sponsorer och inte minst skoföretagen som pumpar in miljarder i marknadsföring via förbund, landslag och spelare. Pelé var här en föregångare och hade ett eget avtal inför VM i Mexiko 1970 (han var skuldsatt) och gick ner och knöt sina Puma-skor precis före avspark av VM-finalen mot Italien.

Annons

Sådana tricks behöver inte dagens spelare syssla med utan det är ofta en rejäl marknadsföring med svulstiga kampanjer och fräcka filmer som ska sälja nya skor till främst unga människor som vill ha samma pjuck som VM-stjärnorna. Ingen missar vilka skor som Lionel Messi gör sina mål i, eller vilken tröja Brasilien spelar i.

Inför VM-semifinalerna hade jokern Lotto (Costa Rica) försvunnit och istället var det Nike mot Adidas i de två semifinalerna och det är dags att konstatera att den tyska skojätten vann dubbelt. Tyskland och Argentina gör upp om titeln och dessutom finns stjärnor som Lionel Messi och ett helt batteri tyskar i finalen: Schweinsteiger, Müller, Lahm, Neuer, Hummels och så vidare.

Inte nog med att Nikes Neymar blev skadad och Ronaldo försvann tidigt ihop med Piqué, Iniesta och Rooney och Zlatan inte ens kom till start, Brasilien och Holland åkte ut och får kriga om VM-bronset. Ändå är den amerikanska sportjätten störst på fotbollsmarknaden i världen och har 15 procent och Adidas har “bara” 10,8 procent.

Annons

Kanske kan VM vända på trenden för det tyska företaget som även ser ut att ta över Manchester United sedan Nike vägrat betala 700 miljoner kronor om året? Med en final mellan två tunga Adidas-lag är det en riktig triumf för VM:s officiella sponsor och efter fiaskot med Jabulani 2010 har Brazuca blivit en succé.

Ändå såg det ut att bli Nikes VM när man för första gången i historien hade fler lag med än vad Adidas hade med tio stycken: Australien, Brasilien, Kroatien, England, Frankrike, Grekland, Holland, Portugal, Sydkorea och USA. Tyska skojätten var nere på nio landslag: Spanien, Bosnien, Argentina, Colombia, Tyskland, Japan, Mexiko, Nigeria och Ryssland.

Puma var en utmanare med åtta VM-lag och Algeriet, Chile och Schweiz gjorde avtryck men försvann tidigt i slutspelet och Uruguay blev indraget i Suarez-härvan och Italien, Ghana, Elfenbenskusten samt Kamerun var inte starka. Lotto kunde inte tillverkar tröjor snabbt nog efter Costa Ricas succé och Belgien tillhör Qatar-ägda Burrda Sport efter att Nike dumpat landslaget för ett par år sedan.

Annons

Varken Marathon (Ecuador), Uhlsport (Iran) eller Joma (Honduras) levererade sportsligt och det blev inget drag annat än att det möjligen var kult att köpa tröjorna kring de landslagen. Samtidigt var det knappast tillräckligt för att slå sig in mot de riktiga giganterna på marknaden som trots allt är Nike, Adidas och Puma.

[youtubeplay id=”QpDc3HiuTnM” size=”medium”]

Historiskt sett är Adidas dominanterna på VM-marknaden med ett gäng titlar sedan man började spela med synliga sponsorer: Argentina ’78, Tyskland ’90, Frankrike ’98 och Spanien ’10. Nike har en titel från ’02 via Brasilien och Le Coq Sportif har en från ’86 via Argentina och Puma har en från ’06 via Italien precis som Umbro från ’94 via Brasilien.

[youtubeplay id=”cbqhQxUusTg” size=”medium”]

Annons

Adidas har varit representerat i alla VM-finaler från 1974 (via Holland och inte via Västtyskland) och framåt med undantag av USA 1994 då brassarna hade Umbro och italienarna körde Diadora. Nike har två finaler förutom segern ’02: Holland ’10 och Brasilien ’98. Sett till att Adidas utökar avståndet så är det tyska märket en av VM:s riktiga vinnare.

Publicerad 2014-07-10 08:30

Kommentarer

Visa kommentarer

Senaste tweets

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto