Populära Ligor

Populära Lag

Populära spelare

ANNONS

MTG går på knock i den svenska tv-världen

Alltid lite underligt att skriva om saker där man själv är en liten del på ett visst sätt, men det är svårt att gå runt MTG:s affär med köp av serie A, La Liga direkt och Ligue 1 från nästa säsong, ett avslöjande som norska Kampanje gick ut med i går kväll och som snabbt fick spridning.

När får vi en tidning likt Kampanje i Sverige som har lika bra koll på marknaden och inte bara skriver av pressmeddelanden? För det är uppenbart att det är något som engagerar, och jag förstår inte Bladet och Expressen som lagt ner den delen av bevakning. Det handlar nu om att MTG köper sig i det närmaste ett monopol på att visa internationell fotboll i Sverige.

ANNONS

Ovanpå Champions League som var klart tre år till så förlängde Stenbecks mediakoncern med Premier League häromveckan och nu adderar man serie A och La Liga. Lägg till att man även köpt rätten till Ligue 1 från och med nästa höst – tror dock inte Zlatan är kvar då. I och med att man redan har en del cuper så blir Viaplay en vass hub för alla som vill se internationell fotboll.

Det har naturligtvis kostat rejält med pengar, bara PL-rättigheten är på cirka 500 miljoner kronor om året, men koncernchefen Jörgen Madsen Lindemann, som har ett förflutet sportchef för MTG, ser en möjlighet att slå knock på konkurrensen när nu en och samma agent satt på de tre ligarättigheterna och tryckt ihop ett paket med serie A och La Liga.

Det blir lite av ett monopol som ger en unik möjlighet att kunna sätta priset och det i en tid när fotbollskonsumenterna inte nöjer sig med någon ligamatch utan verkligen vill kunna se alla matcher med sitt lag. Då är streamingen en gudagåva för att kunna leverera det och dessutom kunna ta betalt för det och nu sitter MTG i ett bra läge.

ANNONS

Vad det betyder för konsumenten återstår att se. Ja, det är naturligtvis enkelt att få all internationell fotboll på ett ställe. Man kan misstänka att priset åker upp och kanske det inte bli några jättesatsningar kring matcherna utan mer punktinsatser kring “el clasico” och andra stormatcher men det blir säkert bra rattat utifrån intresset för ligorna.

Det är viktigt att notera att de som främst driver på att man ska ta mer betalt för rättigheterna är klubbarna och ligorna som behöver större intäkter. Tv-bolag vill givetvis också tjäna pengar för att kunna finansiera satsningen och investeringen i nya ligor, nya matcher och en teknik som följer med i utvecklingen så det är affärerna som driver det här, inget annat.

Så även om tv-kanaler inte bedriver välgörenhet så känns MTG-satsningen som lite av en Mediamarkt-offensiv. Det handlar naturligtvis om att försöka slå ut konkurrensen och ta rejäla marknadsandelar på betal-tv-området i en tid när MTG:s fri-tv har svårt. Precis som Mediamarkt vill ta över marknaden så vill MTG-Viasat göra det och då kan man inte räkna med att gå plus dag ett.

ANNONS

Om affären går att räkna hem på sikt och i så fall när? Ja, det vet naturligtvis bara de som räknat på det i MTG-huset och svaret kommer först om ett tag, men det är uppenbart att sporträttigheter är något som ännu lockar tittare och därmed genererar det intäkter. Sport drar och går inte att ladda ner, så därför köper kanaler världen över idrott till högre och högre priser.

Om vi bortser från stålarna är det bara att gratulera de som jobbar på Viasat som nu får jobba med ännu mer fotboll. Hade gärna sett till TV4-C More gjort likadant, men så håller inte jag i börsen direkt. Har ingen direkt insyn i hur man resonerar och satsar, det är sällan något som läcker ut. På tv-bolagen är det små kretsar som rattar det här och vi som jobbar mer direkt med en sport får mest information i efterhand.

Fotbollsmässigt är det Allsvenskan ihop med Superettan som gäller för C More framöver och vintertid har man en stark betalrättighet i SHL som är i paritet med Premier League när det handlar om att sälja abonnemang och Hockeyallsvenskan intresserar en hel del. För oss på TV4 är det mästerskap som sommarens EM i Frankrike och i TV12 har vi en del landskamper, även om vi som jobbar med fotbollen vill ha mer och helst mycket mer.

ANNONS

Det är bara att ärligt konstatera att tappet av Premier League som Canal Plus var med om 2010 var extremt dyrbart, dels i tappade abonnenter, dels i dyra panikköp av andra ligarättigheter (La Liga och Tippeligan i Norge). En följd blev ett brutalsänkt värde av tremiljardsköpet Canal Plus och förlusterna har skenat. Miljarderna rann helt i väg och då blir manöverutrymmet därefter.

Dessutom föll tyvärr dåvarande chefen Janne Schermans riktiga strategi om att få till en nordiskt kanalbygge, vilket den förre TV4-vd:n lade på Egmont. Att kunna köpa tv-rättigheter på nordisk nivå är något MTG kan på egen hand, vilket man visade via det senaste förvärvet men även för Champions League och när det handlar om Premier League så köpte man alla länder utom Norge.

En dag som denna är det bara att bryta ihop och komma igen. Det är bara att konstatera att reklamfinansierad tv nu går samma väg som public service och SVT gjort där man sett hur rättigheter försvunnit. Ligafotbollen har helt enkelt gått från licensfinansierad tv till reklam-tv och nu vidare till betal-tv och den trenden vänder inte.

ANNONS
Publicerad 2015-10-13 kl 12:54

Kommentarer

Visa kommentarer

Senaste tweets

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto