Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Grafik: tittarsiffror för Sveriges tävlingsmatcher 1994–2016

Statistikbloggen

En av senaste tidens snackisar har varit de vikande tittarsiffrorna för Sveriges landskamper i TV. Som en möjlig förklaring lanseras Zlatan Ibrahimovics val att sluta helt och hållet i landslaget. Detta fick mig att såklart undersöka och se om det VERKLIGEN stämmer med denna teori. Tänkte att jag inte personligen försöker besvara detta, utan istället förmedla en tydlig bild över utvecklingen senaste åren så att var och en kan skapa sin egen åsikt – kommentera gärna vad ni läsare anser!

Efter galet många timmars arbete kommer nu svaret “svart på vitt”, så här har tittarsiffrorna för Sveriges A-landslag varit, enligt MMS, i tävlingssammanhang sedan mätningarna under tidigt 90-tal:

20161117-1994-2017-allt

Bild ovan: tyvärr saknas tittarsiffror för kvalmatcherna till VM 1994. De två första matcherna i VM 1994 spelades väldigt sent på kvällarna svensk tid, dvs efter midnatt. Dessa är alltså inte några kvalmatcher vilket man kanske kan tro vid en snabb anblick. Man ser även hur stor skillnaden är i normalfallen för kval- och mästerskapsmatcher.

Låt oss nu stycka upp dessa tävlingsmatcher i mästerskapsmatcher (VM/EM) samt kvalmatcher för att lättare kunna jämföra tittarsiffrorna i respektive sammanhang…

Annons

20161117-1994-2016-em-vm

 

Bild ovan: mästerskap engagerar! Generellt sett väldigt goda tittarsiffror. För VM 1994 var det ofta avsparkstider sent svensk tid, speciellt för de två första matcherna. Vid VM 2002 var det omvänt med avsparkstider som gjorde det totalförbjudet att ta sovmorgon. EM 2004 hade allt: fördelaktiga avsparkstider och tre stycken “superswedes” (Zlatan, Henke & Freddie) med mera.

Nu över till kvalmatcherna…

20161117-1994-2017-kval

Bild ovan: efter att Sverige grävde guld (nåja…) i USA så följde ett (misslyckat) EM-kval. Därefter ytterligare ett misslyckat mästerskapskval. Efter två raka misslyckade kvalspel så är det förståeligt att tittarsiffrorna hade minskat. Kvalet till EM 2000 inleddes med Sverige-England på SVT som gav en enormt bättre tittarsiffra (1,36 miljoner) än den följande kvalmatch som TV3 visade Bulgarien–Sverige (0,28 miljoner).

Annons

Efter den där bottensiffran 0,28 miljoner tittare så ser det verkligen ut som att intresset för landslaget “hemma i stugorna” ökade till och med kvalet till VM 2014. Det var då som Friends Arena invigdes, Sverige spelade den där magiska 4–4-matchen borta mot Tyskland, Zlatan hade enmansshow mot England i träningsmatchen med mera – och som grädde på moset blev det ett play-off mot Portugal där “matchen-i-matchen” blev Zlatan VS Ronaldo.

Även om play-off-matcherna mot Danmark i slutet av 2015 gav fina tittarsiffror så syns det tydligt hur hela det kvalspelet hade svårt att locka tittare. Det pågående kvalet, nu utan Zlatan i landslaget, tar vid med åter dalande siffror.

En påverkande faktor för tittarsiffrorna har varit den så kallade “kanalpenetrationen”. Att omtyckt idrott i TV lockar många tittare har i princip alla kommersiella kanaler tagit fasta på för att skapa en större spridning. Inte så konstigt, med facit i hand, att TV3 och Kanal 5 satsade stort på att sända Sveriges landskamper i fotboll.

Annons

Så här har alla kvalspel TV-sänts:
Kval till EM 1996 – SVT (hemma) och TV4 (borta)
Kval till VM 1998 – SVT (hemma) och TV3 (borta)
Kval till EM 2000 – SVT (hemma) och TV3 (borta)
Kval till VM 2002 – SVT (hemma) och Kanal 5 (borta)
Kval till EM 2004 – SVT (hemma) och Kanal 5 (borta)
Kval till VM 2006 – TV3 (“allt”) och Kanal 5 (första matchen)
Kval till EM 2008 – TV3 (“allt”) och Kanal 9 (två matcher)
Kval till VM 2010 – TV6 & TV8 (“allt”) och TV4 & Kanal 5 (tre matcher)
Kval till EM 2012 – TV3 & TV6 & TV10 (“hälften”) och TV4 (“hälften”)
Kval till VM 2014 – TV4 (“häften”) och Kanal 5 (“hälften”)
Playoff till VM ’14 – TV4 (allt, dvs 2 matcher)
Kval till EM 2016 – Kanal 5 (allt)
Playoff till EM ’16 – Kanal 5 (allt, dvs 2 matcher)

Annons
Kval till VM 2018 – Kanal 5 (allt), hittills.

Detta plus att TV3 skaffade sig Ishockey-VM och att vi även sett hur Viasat lade vantarna på OS är några exempel på anledningar till att “alla har dessa kanaler” idag. Utöver dessa exempel bör även den tekniska utvecklingen nämnas med kabel-TV (ComHem) och det digitala marknätet (Boxer) vars distribution av de eftertraktade kanalerna når i stort sett samtliga svenska hushåll.

Nu på senare tid börjar vi se att allt fler börjar kolla på live-sändningar via mediehusens så kallade “Play”-tjänster. Hur mycket denna form av tittande drar ner de klassiska tittarsiffrorna är en väldigt bra fråga.

När man ska försöka läsa av svenska folkets intresse för fotbollslandslaget behöver man ta hänsyn till vilka kanaler som har sänt matcherna (här ingår debatten reklamfri tv VS reklamfinansierad tv), samt övriga faktorer som sändningstid och konkurrens från andra TV-sändningar. Men i det stora hela kan ändå vissa trender urskiljas.

Annons

***

Nästa kvalmatch för Sverige är hemma mot Vitryssland den 25:e mars och frågan är hur lockande detta Zlatan-lösa landslag är trots att “Party-Janne” har fått med sig klart godkända matchresultat. Hur många kommer till Friends? Hur många kommer kolla matchen på TV?

***

TITTARSTATISTIK…
Antal tävlingsmatcher från och med VM 1994: 145 st
Snitt, endast VM/EM-matcher (31 st): 2,47 miljoner tittare
Snitt, endast playoff-matcher (4 st): 2,23 miljoner tittare
Snitt, samtliga 145 tävlingsmatcher: 1,42 miljoner tittare
Snitt, endast kvalmatcher, inkl playoff: 1,13 miljoner tittare (114 matcher)
Snitt, endast kvalmatcher, exkl playoff: 1,09 miljoner tittare (110 matcher)

Mest antal tittare: 3 796 000, TV4 (Sverige–Danmark, EM 2004)
Minst antal tittare: 278 000, TV3 (Bulgarien–Sverige, 14 okt 1998)

Annons
Publicerad 2016-11-17 18:15

Kommentarer

Visa kommentarer

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto