Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons

Vilka är uppflyttade Ingolstadt?

Twitter: @atnilsson

FC Ingolstadt är första lag att bli uppflyttade från 2. Bundesliga till Bundesliga efter segern mot Leipzig (2-1) idag. Klubben har haft en sensationell utveckling under de senaste åren och är trots sina blyga 10 år som klubbförening alltså för första gången ett Bundesligalag i höst.

FC Ingolstadt 04 är den officiella beteckningen på klubb. Till skillnad från Schalke 04 står siffrorna inte för 1904, utan i Ingolstadts fall står det för 2004. Då grundades klubben när MTV Ingolstadt och ESV Ingolstadt slog ihop sina två fotbollslag. “Die Schanzer”, som klubben kallas, är en beteckning för människor från Ingolstadt.

Staden Ingolstadt ligger i delstaten Bayern och har 130 000 invånare, varav 31 000 jobbar hos Audi. Likt Leverkusen som präglas av arbetsgivaren Bayer finns en liknade situation i Ingolstadt. Den stora biltillverkaren Audi har sitt fäste i staden och är sedan nio år tillbaka huvudsponsor, delägare och kröner namnet på arenan Audi-Sportpark med plats för 15 000 åskådare.

Jämförelsen med Leverkusen (Bayer) och Wolfsburg (Volkswagen) är rimlig. I Ingolstadt äger Audi 20% av klubben och betalar drygt 85 miljoner kronor per år. Företaget gick in två år efter sammanslagningen av de tidigare två föreningarna MTV och ESV. Pengarna har självklart bidragit till den snabba utvecklingen både sportsligt och ekonomiskt i klubben. Det är svårt att tro att Ingolstadt skulle vara i Bundesliga utan Audis inflytande i klubben.

För Audis del har det dock inte främst handlat om att skapa en reklampelare för företag, utan att bygga en klubb som skulle växa fram som en ledsagare i området. Många människor i regionen kring Ingolstadt påpekar ofta att Audi långt ifrån endast tjänar pengar. Bilföretaget ger också mycket tillbaka, bland annat i form av ett fotbollscenter som inte bara riktar in sig på professionella fotbollsspelare utan även unga talanger. Många samarbeten mellan Audis olika fotbollscenter och skolor finns för att främja deras utveckling.

En annan parallell som är enkel att dra är den till Emil Forsbergs RB Leipzig som också hör hemma i 2. Bundesliga. Den stora skillnaden är dock att Ingolstadt aldrig värvat spelare för riktigt stora summor – trots möjligheten. Den dyraste värvningen i klubbens historia är Mathew Leckie, som värvades för 7,5 miljoner från ligakonkurrenten FSV Frankfurt.

Bakom de sportsliga framgångarna står sportchefen Thomas Linke (som tidigare arbetade i just RB Leipzig och spelat i bland annat Bayern München och Schalke) och framför allt tränaren Ralph Hassenhüttl. Den österrikiske tränaren klev in som tränare efter tio omgångar av förra säsongen då Ingolstadt låg sist. På drygt ett och ett halvt år han fört laget från en sistaplats till uppflyttning. En imponerande bedrift med tanke på att grunden i laget fortfarande är den samma som när han tog över rodret.

Trots framgångarna i 2. Bundesliga har Ingolstadt levt undan rampljuset. När klubben åkte på träningsläger till Marbella under januari var det endast en journalist på plats för att följande serieledaren. Han stannade dessutom endast under halva perioden laget var där. ”För populariteten är det säkerligen inte bra, men för den sportsliga utvecklingen är det perfekt”, säger tränaren själv om mediaskuggan.

Hassenhüttl, som tidigare arbetat i bland annat Aalen, ser inga problem med Audis involverade i klubben: ”Vi är klubben i regionen Audi är den största arbetsgivaren – det passar ihop. Bakom oss i tabellen finns lag som Kaiserslautern, 1860 München, Braunschweig och Nürnberg som alla har en större budget, mer publik och en större arena. Det betyder att vi måste göra många saker rätt för att hålla samma nivå. Utan hjälpen från en lokal sponsor är det inte möjligt. Jag tycker däremot inte att vi måste skämmas för det. Varje förening har någon som får in pengarna. Det fungerar inte på ett annat sätt i fotbollen.”

Även Thomas Linke skiljer på Audis involverade med till exempel Red Bulls: ”En skillnad är att Audi engagerar sig som en lokal sponsor. Red Bull är förvisso en sponsor i Leipzig, men endast för att det inte finns några andra tillåtna sätt i Tyskland. I Salzburg, New York och Brasilien är företaget klubbarnas ägare. Red Bull har alltså en global strategi med sitt engagemang. Den största skillnaden är utöver det att hos Red Bull har ledningen helt andra finansiella möjligheter och har bara en ansvarig person: Dietrich Mateschitz. Det kan vara en fördel, men också en nackdel.”

För att förtydliga skillnaden mellan Ingolstadt och RB Leipzig ännu mer räcker det med att kolla på hur Ingolstadts spelarbudget. Den bayerska klubben har lagt den siffran på 85 miljoner kronor, vilket är i paritet med vad RB Leipzig spenderade på nya spelare under januari.

Men även om Ingolstadt inte lägger ut några stora summor på spelare saknas det inte kvalitet i truppen. Utöver redan nämnda Mathew Leckie finns en av 2. Bundesligas absolut bästa spelare i Ingolstadt: Pascal Groß. Mittfältaren blev av Kicker utnämnd till höstens bäste spelare och flera Bundesligaklubbar, bland annat svenskklubben Mönchengladbach, har ryktats vara intresserade av mittfältaren.

Mittfältaren Groß är regissören i det lag som Hasenhüttl fått att spela en aggressiv och underhållande fotboll. Österrikaren har dock ofta varit påfallande tydlig med att det är resultaten som räknas. Publiken får se det som en bonus om det också sker på ett vackert sätt. Och det är framför allt i spelet utan boll som Ingolstadt har visat sina styrkor med ett högt presspel.

Ingolstadt är inget lag som bygger upp sitt anfallsspel under en längre period, mycket riktas in på snabba omställningar som kommer från att man har provocerat fram misstag hos motståndarna. Under våren har det funnits vissa problem med spelsättet då motståndarna anpassat sig till det, men den höga individuella kvaliteten i Ingolstadt har bidragit till att minimera eventuella kriser på grund av bristande resultat.

Det är dock ingen drömklubb för Bundesliga om man ser till publiken. Audi-Sportpark har, som tidigare nämnt, endast plats för 15 000 åskådare och endast två gånger under säsongen har den siffran uppnåtts (i derbyna mot Nürnberg och 1860 München). Snittet ligger på drygt 9500 åskådare per match, en siffra som säkerligen lär öka i Bundesliga men som inte är tillfredsställande för en liga som profilerar sig som en publikliga.

Trots avsaknaden av rejält publikstöd har klubbats alltså lyckats ta sig upp. Människorna i staden gläder sig över det, likaså Audi som är delägare i två Bundesligaklubbar (Ingolstadt och Bayern München). Vi ska dock inte förvänta oss att klubben kommer att ändras för mycket. Klubben kommer att behöva nya spelare men det är inte troligt att Ingolstadt skulle få mer pengar av Audi för detta.

För varken Audi eller FC Ingolstadt vill hamna i samma fack som RB Leipzig och Wolfsburg. Snarare är Bayer Leverkusen den stora förebilden med ett lokalt företag som stöttar, men som inte pumpar in pengar för framgång. Audi säkrar framtiden, men försäkrar inte Ingolstadt om att de kommer att klara sig kvar i Bundesliga genom att bidra med stora summor till nyförvärv.

Frågan många ställer sig om Ingolstadt är i Bundesliga för att stanna. Hasenhüttl beskriver det så här: ”Sett till möjligheterna är vi sannolikt längre fram än till exempel ett lag som Paderborn” och tillägger: ”Det fanns redan många ’Paderborns’ innan Paderborn som visat att det kan gå.”

För Thomas Linke och Ralph Hassenhüttl börjar nu den stora uppgiften med att planera inför den kommande säsongen som de båda vet kommer att bli svår. Men för Ingolstadt är det bara början på vad som skulle kunna bli något riktigt stort.

Källor: Bundesliga.de, 11Freuende, T-online, Der Spiegel, Spielverlagerung.de

Publicerad 2015-05-17 kl 17:29

Senaste tweets

Arkiv

Annons
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons