Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Är Bundesliga på väg att bli Volkswagenliga?

Twitter: @atnilsson

Med FC Ingolstadt i Bundesliga har Volkswagen eller något av deras dotterföretag andelar i tre olika klubbar i den tyska högstaserien kommande säsong. Frågan är hur det påverkar utgången på ligan i stort? Och är Volkswagens makt på väg att bli ett bekymmer?

När Ingolstadt i helgen blev klara för uppflyttning var det med Audi-loggan på tröjbröstet. Vidare skedde på deras egen arena som går under namnet ”Audi-Sportpark”. Audi är det stora företaget i Ingolstadt. Av 130 000 invånare jobbar 31 000 på bilföretagets fabriker och det finns en naturlig relation mellan människorna i staden och företaget. Företaget äger 19,9% av klubben Ingolstadt.

I Wolfsburg är det huvudföretaget, Volkswagen, som är den stora jätten. VfL Wolfsburg bär Volkswagen-loggan på bröstet, klubbens arena går under namnet ”Volkswagen Arena” och även här finns det en naturlig relation mellan klubben och det lokala bilföretaget. Volkswagen äger hela klubben och är därmed huvudansvariga för Wolfsburg.

Det är inte bara i Wolfsburg och Ingolstadt som Volkswagenkoncernen är involverade i fotbollslag. Sedan år tillbaka är Audi delägare i Bayern München och innehar 8,33% av alla andelar i klubben. Därmed representerar Volkswagenkoncernen tre olika klubbar i den tyska högstaligan den kommande säsongen – en jävsituation som kan visa sig svår för många andra klubbar.

Det tyska fotbollsförbundet har försökt att hindra utvecklingen. I höstas klubbades ett förslag igenom som inte gör det möjligt för ett företag (med dotterbolag etcetera) att vara delägare i fler än tre olika klubbar. Dessutom får endast ha mer än tio procent av andelarna i en klubb, i övriga två fall får den inte överstiga den siffra.

Eftersom att regelboken ändrades efter att Volkswagen med dotterbolag gått in olika föreningar gäller det inte den koncernen. Volkswagen får behålla full makt i Wolfsburg, ha de 19% av andelarna i Ingolstadt och behålla de 8,33% i Bayern. Däremot får de inte bli delägare i ytterligare en klubb.

Det tar dock inte slut där.

För utöver att vara delägare i tre klubbar i Bundesliga så är Volkswagenkoncernen sponsor till totalt 16 klubbar i Bundesliga och 2. Bundesliga. Det vill säga nästan hälften av alla klubbar i dessa två serier. Werder Bremen, Schalke 04, Eintracht Braunschweig och 1860 München är bara några av klubbarna som sponsras av Volkswagen.

Sedan 2012 är företaget sponsor för DFB-Pokal och Volkswagen-loggan kommer att synas på reklampelare vid Olympiastadion och finnas med på båda finallagens (Wolfsburg och Dortmund) tröjor. ”VW Junior Masters” heter den största turneringen för 10-14-åringar i Tyskland och när Bayern var på träningsläger i vintras kallades det för ”Volkswagen Camp Qatar”.

Milt sagt är Volkswagen högst delaktiga inom tyska fotbollen.

Problemet som uppstår är att den tyska fotbollen blir i stort behov av Volkswagen. Företaget är en viktig faktor i den tyska fotbollen och står för en väsentlig del av alla intäkter. Klubbarna är i behov av deras sponsring och namnet syns på de flesta professionella fotbollsplatserna i Tyskland. En utveckling som det tyska fotbollsförbundet inte var helt nöjda med.

I slutändan är det frågan om inte beslutet från fotbollsförbundet kommit försent. Volkswagen har redan blivit en sådan stor maktfaktor att dem är omöjliga att bli av med. För även om förbundet går ut och säger att ett företag inte kan vara andelsägare i mer än tre klubbar, så finns det fortfarande möjlighet för Volkswagen att sponsra med såpass stora summor att de blir delaktiga i andra klubbar – oavsett ägandeskap eller ej. Det är en utveckling som förbundet varken kan eller vill stoppa. Volkswagens sponsorpengar behövs inom den tyska fotboll för att utmana de andra stora ligorna.

Det många frågar sig – och även jag – vad som skulle uppstå om Ingolstadt ställs mot Wolfsburg i den avgörande och Ingolstadt behöver tre poäng för att klara sig kvar, eller Wolfsburg behöver tre poäng för att nå titeln? Skulle ägarna Volkswagen påverka resultat i den riktning där de får mest vinning? Än kan man bara spekulera, men det är en utveckling som ger många huvudbry.

Publicerad 2015-05-20 kl 13:18

Senaste tweets

Arkiv

Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER