Aues nya sponsor - fansen
Adam Nilssons Tysklandsblogg
Erzgebirge Aue blev under säsongen nedflyttade från 2. Bundesliga och spelar kommande säsong i 3. Liga. Samtidigt gick kontraktet med sponsorn ”Elektrowerkzeuge Eibenstock” ut, vars logga prydde bröstet på matchtröjorna. Istället för att hitta en ny sponsor valde klubben en annan: fansen.
Det är ingen hemlighet att fotbollslagen som kommer från forna Östtyskland just nu har en svag ställning inom den tyska fotbollen. I Bundesliga finns under den kommande säsongen inget lag från Östtyskland representerat och i 2. Bundesliga är det bara två lag i form av RB Leipzig och Union Berlin. I 3. Liga återfinns dock den stora skörden av klubbar, hela åtta klubbar kommer från forna DDR.
Men åter till Aue.
Klubbens medlemskort
För jakten på en ny sponsor gick inte särskilt långt. Istället för att hitta en ny sponsor som skulle dra in några miljoner valde klubben istället att trycka dit en logga med texten ”Kumpelverein – weil wir anders sind”. Översatt blir det ungefär ”Kompisförening – för att vi är annorlunda”. Utöver att skapa en närhet till supportrarna tror man på en ökad försäljning av tröjan och många nya medlemmar. En bättre översättning på ordet ”Kumpel” är egentligen polare. På själva loggan återfinns gruvarbetare som speglar historien i Aue som en gruvarbetarstad.
”Efter nedflyttningen fick vi inom loppet av tre veckor 600 nya medlemmar. Med den nya reklam försöker vi att få ytterligare 5000”, sa ansvariga i klubben. Skulle Aue lyckas med en sådan aktion skulle klubben ha 9000 medlemmar, vilket är i paritet med publiksnittet förra säsongen. Medlemsskapet kostar 60 euro och skulle klubben få in 5000 medlemmar till skulle man ha fått inkomster på drygt 300 000 euro, vilket en vanlig sponsor hade inbringat.
”Det här gör oss stolta och utmärker oss från de övriga klubbarna i Tyskland”, sa Aues president Helge Leonhardt.
I en tid då de kommersiella intressena så sakteliga tar över den tyska fotbollen är det en tydlig markering från Aue. Istället för att gå samma väg som till exempel RB Leipzig har gjort vill klubben locka nya supportrar och medlemmar till sig genom att skapa en atmosfär där alla är välkomna. Detta sätt, att sätta fansen som huvudsponsor på matchtröjan, är ett sätt att göra det på och ekonomiskt skulle det inte behöva bli någon förlust förutsatt att tillräckligt många blir medlemmar till klubben.
Den nya matchtröjan
Publicerad 2015-06-25 09:34