Stark kritik efter historik dålig start

Keven Baders Blogg

Twitter: @Keven_Bader

För 14 månader sedan spelade Rasenballsports Leipzig i CL-semifinal och de var dessutom Bayern Münchens största utmanare i Bundesliga. Nu har RBL inlett ligasäsongen på ett rekorddåligt vis:

HÅRD KRITIK – TAPPAT SIN RYGGRAD

Kritiken gentemot nya tränaren Jesse Marsch och RB Leipzig blir alltmer påtaglig. Före detta sportchefen och RBL-tränaren, Ralf Rangnick, uttalade sig i veckan och sa att det var fel av den sportsliga ledningen att släppa Julian Nagelsmann.

– Jag hade verkligen inte godkänt den övergången och hjälpt Bayern München. Jag skulle ha pratat med honom (Nagelsmann) vid en tidigare tidpunkt och sagt att “Vi har en spännande tid framför oss, så du stannar kvar här”.

Rangnick till Kicker

RB Leipzig har inte bara tappat sin tränare, utan även kaptenen Sabitzer och mittbacksparet Upamecano och Konaté har lämnat Leipzig. Man skulle kunna säga att klubben har tappat en stor del av sin ryggrad. Det är ju fullt förståeligt att detta påverkar RB Leipzig, men jag är ändå förvånad över hur pass stor inverkan det har haft.

Inför säsongen tippade jag RB Leipzig som ligaetta med glimten i ögat. Jag var fullt medveten om Bayern Münchens betydligt starkare startelva, men fokuserade mer på RBL:s bredd.

RISK FÖR NY FLOPP

Förra säsongen var det väldigt tydligt att RB Leipzig saknade en målskytt, en killer i boxen. Både Alexander Sørloth och Hwang Hee-chan som värvades in som ersättare till målsprutan Timo Werner floppade rejält. Den här sommaren värvade RBL in fjolårets succéspelare André Silva från Eintracht Frankfurt. Anfallaren som stod för 28 ligamål och som på förhand verkade vara den perfekta spelaren för RB Leipzig. Hittills har han dock inte motsvarat förväntningarna på långa vägar. På nio matcher har Silva gjort ett mål och två assist. Detta har lett till att han har varit petad från startelvan i de senaste två matcherna.

DAGS ATT TA ANSVAR

Om inte RB Leipzig lyckas ta kontroll över situationen snart är Champions League-platsen i fara. Hela laget måste göra sitt, men framför allt tränaren Marsch. Jag tycker att han har varit väldigt oklok i sin approach när det kommer till taktikval. Marsch följer Red Bull-skolans gamla riktlinjer och kör på ”Gegenpress”-spel precis som Ralf Rangnick och Ralph Hassenhüttl gjorde. Nagelsmann införde under sin tid en mer ”bollinnehavsinriktad” fotboll som skiljer sig markant från ”Gegenpressing”-fotbollen. Laget har inte riktigt hängt med i det snabba taktikskiftet som Marschs tillträde innebar och resultaten är talande. Samtidigt som trotjänarna Emil Forsberg och Yussuf Poulsen gynnas av detta spel, är det flera andra spelare som inte gör det. Det är framför allt det kollektiva försvarsspelet som visar på stora brister, och detta har motståndarlagen utnyttjat.

Apropå Julian Nagelsmann. Litet sidospår här, men de resultat som han har jobbat fram med Bayern München är otroliga. Ja, FCB har en helt annan spets i laget, men historiken har visat att det också går att göra fel med ett lag som Bayern. Det är därför imponerande att se hur Nagelsmann har tagit sig an sin nya roll. Han har fortsatt där förra tränaren Hansi Flick slutade och sakta men säkert implementerat sin spelstil. Detta har resulterat i extremt starka siffror:

Nu väntar nykomlingen Bochum för Jesse Marsch och hans RB Leipzig. Vinst är ett måste, annars har RB Leipzigs styrelse en del att tänka på under landslagsuppehållet kommande vecka. Det ska sägas att RB Leipzig är en klubb som tänker långsiktigt, men fortsätter det skava på samma sätt under hela hösten har klubben inte råd att ha kvar Marsch. En het ersättare skulle kunna vara Bo Svensson (Mainz) som också har gått i Red Bull-skolan (FC Liefering och Red Bull Salzburgs juniorlag).

PS: Missa inte det senaste avsnittet av podcasten ”Stammplatz” där vi pratar om de tyska lagens insatser i Champions League. God lyssning:

Publicerad 2021-10-02 08:59