Intresset ökar inför sommarens EM-slutspel i Sverige. Redan nu är premiären mot Danmark slutsåld och totalt har det sålts 70 000 biljetter – sex veckor innan turneringsstart. Det kan jämföras med de 129 000 som såldes totalt, över hela mästerskapet 2011 i Finland.
- Det är ett enormt publikintresse ute i landet. Det visar publiksiffrorna. Vi har alltså redan sålt närmare 70 00 biljetter och det är mer än hälften av vad det såldes under hela förra mästerskapet. Det är en fantastiskt bra siffra – i en idrott, damfotbollen, där man inte brukar behöva köpa i förhand över huvud taget, säger Göran Havik.
Turneringen spelas i sju olika städer; Solna, Göteborg, Norrköping, Kalmar, Växjö, Linköping och Halmstad, men turneringsledningen hoppas att damfotbollen inte bara ska generera stort intresse i Sverige.
- Vi hoppas att damfotbollen ska lyftas över hela Europa, säger Havik.
Även Sveriges representant i Uefas damsektion, Susanne Erlandsson, tror att mästerskapet kommer att locka stort intresse.
- Många inser inte hur stort detta mästerskap är egentligen. Det är ju det största mästerskapet som Sverige kan arrangera ensamt eftersom fotbollen idag kräver så stora arenor. Men det är också det största mästerskapet som Uefa har i år. Det är i samma dignitet som Champions League, säger hon.