VM-brons i fjol, gott om stjärnor i allsvenskan, hemma-EM nästa år.
- Ska vi satsa, så är det nu, säger Linda Wijkström i elitklubbarnas förening.
Publiksnittet i damallsvenskan ökade med 45 procent förra året, till 924 personer per match. Men intresset har ändå haft en bit kvar till toppnivån från världsstjärnan Martas första säsonger i Umeå, 2004 och 2005.
I år är den karismatiska brasilianskan tillbaka i svensk fotboll (Tyresö), som en diamant i flödet av meriterade spelare från den inställda proffsligan i USA.
Om damfotbollen vill nå ut till en större publik, är det lite av "nu eller aldrig".
- Detta är ett gyllene tillfälle, med ett profilstarkt landslag och många internationella stjärnor i de allsvenska lagen, säger Linda Wijkström, generalsekreterare i Elitföreningen Damfotboll.
Hon är självkritisk mot hur den förra "Marta-febern" förvaltades.
- När hon flyttade, märkte man att produkten damfotboll inte byggts upp under tiden. Vi är en ung sport, men har varit lite mossiga och prövat ganska lite för att nå ut.
- Vi har varit martyrer, som förmedlat hur synd det varit om oss, och hur lite pengar damfotbollen fått jämfört med herrfotbollen. Ingen attraheras av att man tycker synd om sig själv, varken företag eller åskådare, säger Linda Wijkström, som på klubbnivå bland annat varit engagerad i Djurgården.
Bättre marknadsföring och (på sikt) modernare arenor är några ingredienser för att locka fler åskådare.
Men viktigast är själva fotbollen.
- Kvaliteten i spelet har höjts betydligt på 5—10 år. Det är också en trevligare fotboll än herrarnas, inte lika rå och hittills utan huliganer, säger Hans Lindberg, ordförande i Tyresö FF.
Med gott stöd från små och större sponsorer gör hans förening en storsatsning för att nå toppen — inte bara i Sverige, utan i Champions league.
- Vi vill öka intresset för damfotbollen, och är gärna loket i den utvecklingen, säger Lindberg och hoppas på uppemot 4 000 åskådare i måndagens hemmapremiär mot KIF Örebro.