Tysk EM-reklam upprör
Dam
Tyskland är en av de riktigt stora fotbollsnationerna. När ett tv-bolag gjorde en sexistisk reklam för EM rasar spelarna i truppen.
– De borde ändra den, säger Fatmire Bajramaj.
Foto: Michael Probst, Scanpix
Fatmire Bajramaj
Det tyska TV-bolaget ZDF har fått kritik för en reklamfilm som visats för att marknadsföra sändningarna under pågående fotbolls-EM i Sverige.
Den 22 sekunder långa reklamen visar hur en kvinnlig fotbollsspelare trixar in en smutsig fotboll i en tvättmaskin, som hon sedan ställer in på "läder".
Enligt Fatmire Bajramaj, som ingår i Tysklands EM-trupp, har reklamen inte gått hem hos landslagsspelarna.
– Reklamen var ingen bra ide. De borde ändra den. Man vill att en reklam ska ha något att göra med fotboll, inte med en tvättmaskin, säger hon.
ZDF:s chefsredaktör Peter Frey försvarade annonsen med orden "reklam är gjord för att synas och för att skapa intresse, så den här annonsen var lyckad".
Publicerad 2013-07-12 kl 15:18