Svenska fotbollförbundets slogan för EM är "winning ground". Så här halvvägs in i turneringen kan man nog konstatera att man lyckats med detta - att vinna mark.
- Det har varit ett strålande arrangemang. Rent publikmässigt och arrangörsmässigt har man lyft det till en helt ny nivå. Det sätter en positiv press på nästa EM-arrangör, säger Karen Espelund, ordförande i europeiska fotbollsförbundet Uefas damkommitté.
Fokus på svenskarna
Till skillnad från ett herrmästerskap kan man på damsidan inte förlita sig på någon fotbollsvallfärd där tiotusentals supportrar följer med varje landslag. Den klart största och viktigaste delen av EM-publiken är i stället lokalbefolkningen.
- Det som Svenska fotbollförbundet har gjort särskilt bra är att man har fått arrangemanget förankrat i värdstäderna. Det är helt avgörande, säger Espelund.
- I Kalmar träffade jag flera norska fans som hyllade staden, invånarna, engagemanget och intresset till skyarna. De var helt lyriska, och det ser man i andra städer också.
Två saker skiljer sig tydligt från tidigare EM-turneringar. Det ena är att man har lockat publik även till matcher där inte värdlandet spelar.
- Det har inte varit under 2 000 åskådare på någon match och jag tror att det var 8-9 sådana matcher vid förra mästerskapet. Det har gjorts ett fantastiskt arbete att skapa en lokal stolthet på orterna, säger EM:s organisationschef Göran Havik.
Unga fans
Det andra är fanszonerna. För första gången i ett EM har varje värdstad en speciell samlingsplats där man kan delta i olika aktiviteter och se matcherna på storbildsskärm. Redan inför kvartsfinalerna hade drygt 100 000 personer besökt de sex fanszonerna (den sjunde, nära finalarenan i Solna, öppnas på söndag).
- Jag förväntade mig inte att det skulle vara så mycket intresse, det har varit väldigt mycket folk. När vi visar Sveriges matcher är det helt fullt, säger Sebastian Salas, 20-årig volontär vid fanszonen i Vasaparken i Norrköping.
- Jag är inte så stort fan av damfotboll egentligen. Men jag har blivit mer intresserad efter det här, jag kommer verkligen se VM nästa gång.
Karen Espelund på Uefa var i Halmstads fanszon för att se gruppspelsmatchen Sverige-Italien.
- Det jag lade märke till var att det var så många killar i 20-årsåldern där som var riktigt engagerade. Och när jag var i Kalmar såg jag några killar, 24-25 år gamla, som inte hade fått biljett till en match och var helt förtvivlade.
TT: Är det här ett genombrott för damfotbollen?
- Jag hoppas att det smittar av sig på till exempel damallsvenskan. Det är klart att de som tittat på EM har fått några nya idoler och profilerna som man har sett här kan man sedan gå och se i de allsvenska lagen. Det kan generera en publikökning, hoppas jag.