Före detta landslagsstjärnor med tung kritik mot svenska klubbar: "Så vidrigt"

Damallsvenskan

Flera klubbar ger spelare kontrakt på bara elva månader.
Något som förra landslagsspelarna Lisa Dahlkvist och Johanna Frisk är väldigt kritiska till.
- Det är ju så vidrigt. Det är så oschysst, säger Dahlkvist i podden Frisken och Dala.

På de flesta arbetsplatserna får anställda lön i varje månad. Men nu berättar de förra landslagsspelarna Lisa Dahlkvist och Johanna Frisk, i sin podd Frisken och Dala, att det inte riktigt ser ut så inom svensk fotboll.

Dahlkvist med över hundra landskamper och fyra SM-guld spelar för Umeå och har tidigare varit i klubbar som Kopparbergs/Göteborg, Kif Örebro, Eskilstuna och Tyresö. Nu går hon hårt åt klubbar som skriver elvamånaderskontrakt med spelare.

- Om man tittar från en spelares sida så kanske man har bytt klubb och kommer ny och vill testa på i ett år. Då kanske man bara vill ha ettårskontrakt. Då anser ju klubben att man kan spara in en månad i december och tänka att man ändå inte har några träningar då. Det är något som jag tycker är orimligt. Varför kan det ens vara elvamånaderskontrakt? Min pappa var alltid med mig i förhandlingar när jag var yngre och han sa alltid att det är klart att det ska vara tolvmånaderskontrakt, det finns inget annat. Vad ska hon göra den där sista månaden? Även om hon byter klubb eller inte så är det klart att hon ska ha betalt då. För hur ska man kunna få ett jobb i december och jobba i en månad?, säger Dahlkvist.

Johanna Frisk har också fyra SM-guld och har varit i klubbar som Tyresö och Umeå. Hon menar att kontrakt på elva månader kan få spelare att må dåligt, speciellt under det här året med coronapandemin, och det har gjorts rapporter om att fotbollsspelare upplevt stress och oro under pandemin.

Damallsvenskan är färdigspelad i november, men det betyder inte att alla lag har gjort sitt för året. För nu går några av lagen in i Champions League, och enligt Lisa Dahlkvist har det varit ett problem med att klubbar ska spela i den europeiska turneringen när damallsvenskan är färdigspelad, för då har en del kontrakt gått ut.

- Då ska man förhandla om de här två veckorna kanske som man har kvar att träna. Då kan det ju ha kommit upp en månad innan det är dags för det, och jag blir nästan tokig när jag tänker på det, för då tänker ju klubben att det är klart att det bara är att förlänga avtalet med en månad. Så kan man ju tycka att vad enkelt, men samtidigt är ju det en förhandlingsfråga. Det blir så dumt och jag tycker att det är oproffsigt och omänskligt av klubben att bara behandla oss på det här sättet. Det skulle aldrig vara så här på en annan arbetsplats, att man kan stå tom i en månad, att man inte har ett avtal som sträcker sig över Champions League, som är mycket större än säsongen i sig om man vill ta sig vidare internationellt. Jag tycker att det är så onödigt av klubbarna att behandla spelare på det här sättet och jag tycker att klubbarna måste ha någon typ av medmänskligt ansvar och förstå att det här inte är okej att skapa den här stressen på grund av pengarna, säger hon.

Båda två tycker att det är viktigt att klubbarna ser till spelarens bästa och att det blir en osäkerhet och stress när man bara får ett avtal på elva månader. Och att det finns ett mervärde i att binda spelare längre för att skapa en trygghet, och att det i sin tur kan ge en bättre utveckling.

- Sluta upp med det här att prata kontrakt oktober, november, december. För oftast så är det då de hetaste matcherna är, som nu, det är då allt sätts på spel, och håller man då på och förhandlar och det kanske blir delade meningar i förhandlingarna, men då känns det ju plötsligt inte så bra att vara i den klubben. Man kanske har fått sänkt lön eller inte får något avtal alls. Det är ju jättesvårt att prestera på en bra nivå då. December är ju verkligen grunden för kommande säsong. I något lag som jag har varit i så har man haft avtal som slutar i november och som har uppehåll i december och börjar gälla i januari igen, men ändå skickar man träningsprogram för vad spelarna ska göra i december, och det är ju så vidrigt. Det är så oschysst, säger Dahlkvist.

Fotbollskanalen har pratat med Spelarföreningens generalsekreterare Magnus Erlingmark. Han berättar att det förekommer på både dam- och herrsidan att en del klubbar bara skriver kontrakt på elva månader, och att det här är en sak som har varit på tapeten.

- Vi har framfört detta, det är bra med tolv månader, eller att man har avtal till nästa transferfönster öppnar, för du kan ju inte skriva avtal med någon ny klubb. Men ibland har klubbar bitit sig själva i svansen med avtal på elva månader, som nu när kontrakt går ut i november och man väljer att träna i två veckor till. Men när coronan bröt ut så permitterade man. Spelarna hade inte semester, då har klubben 23 semesterdagar som man ska betala när kontraktet går ut, så då får man ju ändå betala, säger Erlingmark och fortsätter:

- Det är enklast för alla parter om man rör sig med kontrakt på tolv månader… eller det kan ju vara kortare avtal, men då är det viktigt att man har till fönstret öppnar på sommaren så att man har möjlighet att gå till en ny klubb. Vi har haft andra skräckscenarier där man skrivit till den 31 augusti, men efter den 1 september får du inte spela för en annan klubb.

Lisa Dahlkvist berättar att hon varit i en klubb där man haft avtal som slutat i november och som haft uppehåll i december och börjat gälla i januari igen, men att man ändå skickat träningsprogram för vad spelarna ska göra i december - hur ser du på det?
- Det blir ju konstigt. Jag vet att klubbar har haft kontrakt på elva månader men som ändå har haft träningar i december ändå. Då har man sagt att det är frivilligt. Men alla vill ju hålla igång och går dit ändå utan ersättning. Det blir inte bra. Man behöver ju lön i december också, säger Erlingmark.

- Det kan ju också vara så att om avtalet går ut sista november och du inte får vara kvar så kommer ju inte den nya klubben att skriva kontrakt från december. Det gäller att vara uppmärksam.

Publicerad 2020-11-17 kl 12:34