Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Gerhardsson tror på publikboom även i Sverige: "Tjejerna måste bli profiler"

Sverige (dam)

BÅSTAD. I år har flera damlag sålt ut stora arenor runt om i världen.
Peter Gerhardsson tror att det också kan ske i Sverige.
- Det som ska till är att tjejerna måste bli profiler och idoler och att det är spännande matcher, som Champions League, säger han.

Foto: Bildbyrån.

I år har damfotbollen tagit rejäla kliv. Många har fått upp ögonen för många av alla skickliga spelare och runt om i världen har flera lag sålt ut stora arenor. Landslagets förbundskapten Peter Gerhardsson tror att en förklaring till genomslaget är att det skrivs mer om damfotboll nu än om man jämför med förra året.

- När det kommer till publikdelen så sker det någonting i Mexiko, det sker någonting i Spanien, i England och på fler ställen. Alla är intresserade av det. När vi får folk på Friends så visar vi också att det går att få ett intresse. Ni i media blir ju också mer intresserade, det blir en win-win-situation på så sätt, säger han till Fotbollskanalen.

Annons

- Nu när man läser om damallsvenskan så står det om matcherna på ett helt annat sätt än vad det gjorde förra året.

Varför tror du att det är så?
- Jag tror att det delvis beror på att det händer saker ute i världen och det vore konstigt om det inte skulle hända här då. Sedan kommer VM att bli det största mästerskapet någonsin på damsidan rent intressemässigt, och allt och det bidrar kanske till att det blir ett större intresse för allsvenskan damer. Jag har hela tiden sagt att det spelar ingen roll vad vi gör, det som intresserar människor när det gäller idrott är profiler och det är det som vi måste försöka jobba fram, att de här tjejerna blir profiler och idoler. Det är därför folk går och tittar.

- Går folk och kollar på Rosengård så kollar man på Caroline Seger, Anja Mittag, Nathalie Björn och alla de här spelarna, man går ju inte och kollar på Jonas Eidevall (tränaren). Vi tränare har ett jobb att fylla men vi kommer inte att locka publik utan det är det spelarna som gör. Det tror jag är viktigt, att det skrivs och att det blir förebilder.
Annons

Publikrevolutionen som har varit i Spanien, Italien och när ni spelade mot Tyskland på Friends – skulle det vara möjligt att fylla arenor för klubbarna i Sverige?
- Jag tror att det var 2017 på våren när Rosengård spelade hemma mot Barcelona i Champions League, då var det mycket folk på Malmö IP (ungefär 5 000). Om Rosengård hade gått vidare där så hade det nog blivit en boost. Jag tror att sådant kan påverka damallsvenskan.

- Champions League börjar ju bli något som är intressant. Det kanske är den man ska hoppas på. Sedan tror jag att ett intresse, idoler och att det blir bra och spännande matcher. Det behövs något som lockar. Alla de här matcherna vi har sett som har sålt väldigt mycket publik, det har ju varit matcher av speciell karaktär. Antingen har det varit en cupsemifinal i Spanien med det intresset som finns där eller så har det varit Wales mot England i en landskamp. Det behövs. Jag hoppas på damallsvenskan också. Men det är nog Champions League som är viktig. Säg en semifinal i Champions League, oavsett vad klubbarna heter, så tror jag att en del hade fått spela på en annan arena.
Annons
Publicerad 2019-05-26 kl 18:29

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto