Ungerns riksdag klubbade i förra veckan igenom en anti-HBTQ-lagstiftning. Detta fick Tyskland att agera, och inför matchen mot Ungern var planen att lysa upp arenan i München i regnbågsfärger. Det satte Uefa stopp för och hänvisade till att de inte skulle ta politisk ställning.
Mängder av klubbar, spelare och fans ställde sig bakom München - och frågande till Uefas agerande. Uefas president Aleksander Ceferin har motiverat beslutet i ett uttalande:
"Uefa är fast beslutet att bekämpa all form av diskriminering, inklusive fördomar och homofobi. Den här förfrågan kom från en politiker och det var tydligt att det var en signal i riktning mot ett politiskt beslut från en regering i ett annat land. Oavsett vår egen syn kring hur berättigad en signal eller ett meddelande kan vara, så kan inte fotbollen tillåta sig att utnyttjas i politiska syften. Jag stöttar helhjärtat att Manuel Neuer hade en regnbågsfärgad kaptensbindel. Och jag stöttar helhjärtat arenorna får lysa i regnbågens färger vid andra tillfällen, som inte är politiska skäl, som Uefa föreslagit."
Ungern har precis som Sverige Adidas som tröjsponsor. När företaget lanserade den svenska EM-tröjan ställde de krav på den som skulle bära den:
”Villkoren som ställs är tre: att vara en schysst spelare och supporter; att stötta laget i med- och motgång och att välkomna alla, oavsett bakgrund och personliga egenskaper, att vara en del av laget. Det är våra olikheter som gör oss starka.”, skrev de i ett pressmeddelande.
Utifrån det kan man ställa sig frågan: rimmar Ungerns hållning i HBTQ-frågan med det Adidas kräver att den som bär tröjan ska stå bakom?
Fotbollskanalen kontaktade Henrik Hallberg, marknadschef på Adidas svenska kontor, som bad att få återkomma. Efter att ha pratat med det globala huvudkontoret svarade Hallberg via mejl - och tryckte på vikten av jämlikhet. Men i slutet av dagen sitter samma logga på Ungerns som Sveriges tröja. Hur ser de på det?
"Vi tror att vi genom sport har makten att påverka människor. Detta är Adidas syfte, och att använda kraften i sport, och i det här fallet fotboll till något bra och positivt är vår utgångspunkt. Om det sedan är genom våra produkter, våra kampanjer eller våra samarbeten spelar ingen roll. Vår förhoppning är att Adidas globala Euro 2020-kampanj inspirerar både fans och spelare till en mer positiv och inkluderande värld. Vi vill hylla och lyfta fram olikheter som något positivt. Detta är adidas ståndpunkt, både lokalt och globalt.", skriver Hallberg.
Skulle du säga att situationen är problematisk?
"Kärlek är kärlek - Adidas fördömer alla former av diskriminering och det finns ingen plats för det, vara sig inom fotbollen eller någon annanstans".
Kommer företaget vidta åtgärder?
"Vår Euro 2020-kampanj är gjord för att hylla och driva på inkludering inom fotbollen. Den åtgärd vi tar som varumärke sker genom att fortsätta lyfta och kommunicera denna kampanj. Vi har kraften att nå och påverka miljoner människor runt om i världen och vill sprida ett budskap som handlar om solidaritet och inkludering".
Kommer det här påverka ert framtida samarbete med Ungern?
"Vi kommenterar inte detaljer i våra sponsringspartnerskap, oavsett om det är individuella spelare, lag eller federationer. Sport kan vara en fantastisk drivkraft för påverkan och förändring och vi kommer fortsätta att samarbeta med spelare, organisationer och partners som har samma inställning och värderingar som vi har på Adidas", avslutar Hallberg.