Fotbolls-EM har redan satt publikrekord. På tisdagsförmiddagen låg siffran på 210 000 biljetter baserat på de faktiska publiksiffror som varit och vad man hittills sålt till de kommande matcherna — man hoppas kunna landa på totalt 220 000. Det tidigare rekordet hade Finland i EM 2009 på 129 000.
Den succén till trots — någon ekonomisk framgång för Svenska fotbollförbundet blir det inte.
- Fotbollförbundet har inga intäkter från det här arrangemanget. Då menar jag tv-pengar, sponsorpengar och biljettintäkter, utan allting går till Uefa. Men i gengäld täcker Uefa våra kostnader, det är så upplägget var inför turneringen, säger EM-organisationens Göran Havik till TT.
"Medlemsländerna överens"
Svenska fotbollförbundets ordförande, Karl-Erik Nilsson:
- Det är ett system som medlemsländerna varit överens om. Samtidigt så innebär detta att Uefa tar alla risker när det gäller de här delarna. Vi krattar manegen och Uefa har ansvar för ekonomi och arrangemang, säger han till TT.
När Fotbollförbundet sökte arrangemanget för tre år sedan budgeterade man 50 miljoner kronor. Överskrider man den summan får förbundet självt skjuta till de extra pengarna.
TT: Håller ni budgeten, Göran Havik?
- Jag tror att vi håller budgeten ganska precis
Biljettförsäljningsbonus
Det lilla klirr i Fotbollförbundets kassa som EM kan bringa är en biljettförsäljningsbonus. Säljer man minst 50 procent av de säljbara biljetterna får man tio procent av nettointäkterna.
- Vi har sålt över 50 procent. Bara ansökan kostade 2,5 miljoner kronor, och det täcker vi inte ens med de här bonuspengarna, säger Göran Havik.
Men pengar är inte allt, enligt Svenska fotbollförbundets ordförande.
- Vinsterna med detta är profileringen för idrotten, marknadsföringen av vårt landslag och vår damfotboll, säger Karl-Erik Nilsson.