Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

EMELIE ÖLANDER

Ölander: När fotbollen säljer ut sin själ

Det var bättre förr. Då valdes inte Sun Jihai in i engelsk fotbolls Hall of Fame. Där var pengar viktiga men inte viktigast och en klubb som Manchester City nämndes inte i samma mening som exponentiell tillväxt för företag.

Kalla mig gärna för en grining gammal gubbkärring, för det är exakt det min själ sitter och gnäller som om den vore när nyheten slår över världen – kinesisk investeringsgrupp köper 13 procent av Manchester City. För pangpriset 3,5 miljarder kronor.

Kinas president Xi Jinping kom med pompa och ståt på besök till Storbritannien i oktober. Ett av stoppen var Englands nationella fotbollsmuséum i Preston. Ett annat fotbollsklubben Manchester City. När presidenten styrde kosan hemåt från de brittiska öarna hade en fotbollsspelare som inte uppnådde någon större status över en längre tid valts in i samma glittrande sällskap som bland andra Eric Cantona, Thierry Henry och George Best. Han heter Sun Jihai.

Sun Jihai är från Kina och Sun Jihai var Manchester City-spelare, om än mestadels skadad eller bortvald under sin tid i staden och klubben. Utan något större avtryck.

Vad lär vi oss av det här respektlösa övertrampet på en av de vackraste hyllningar en fotbollsspelare kan få?

Politik och fotboll hör uppenbarligen ihop på ett emellanåt fruktansvärt frustrerande sätt.

Fotboll handlar om passion, men tyvärr alltmer om vinstmarginaler och företagpampars samt nationella ledares prestige hos de allra mäktigaste klubbarna.

Manchester City ägs numera av City Football Group och nytillkomna ägaren China Media Capital. Uppbackad av två stater har denna församling nu visat oss den moderna fotbollsklubben. Vi kan kalla fenomenet för Bläckfisk. Nyckelord är exponentiell tillväxt, global plattform, unik affärsmodell och [skriv valfritt företagsekonomiskt uttryck här].

Den moderna klubben ägs av ett företag med ROI som främsta motivator. ROI är ett företagsekonomiskt begrepp som står för return on investment. Det är alltså hur stor vinst du får ut på pengar du spenderat. Den moderna klubben följer ävens investeringens heligaste mantra ”lägg inte alla ägg i samma korg” och ser till att sprida sina risker genom att stå på flera ben. Här går Manchester City i bräschen med sin ypperliga, ståtliga, magnifika g l o b a l a plattform med sin MLS-franchise New York City FC, Melbourne City FC och en minoritetsägarandel i japanska Yokohama F. Marinos. Den har tentakler åt olika håll i världen. Allt för att vara först dit pengarna kan bli som störst.

Hela 13 procent  av City Football Group gick på 3,5 miljarder kronor. Det är inte långt ifrån samma summa som h e l a klubben köptes för år 2008. Det kan vi kalla ROI. Det är den moderna fotbollsklubbens mål nummer ett. Det är klubben där supportrar och själva idrotten i sig inte kommer i första hand. Och på den stora scenen är det lika förkastligt som oundvikligt. 

Publicerad 2015-12-03 kl 14:19