POPULÄRA LIGOR

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
ENGLAND

Bytte färg - nu kan Cardiff byta namn till Dragons

Blåvita Cardiff City var på väg mot Premier League. I höst kan rödvita Cardiff Dragons spela i högstaligan.
- Vi ska tänka på det, säger den malaysiske ägaren Vincent Tan.

Cardiff City, klubben från den walesiska huvudstaden, har länge kallats the Bluebirds och spelat i blå tröjor. Men det är redan utbytt och fler ändringar kan vara på väg.
Det är den malaysiske ägaren Vincent Tan, miljardär som tjänat sina pengar från många olika håll. Allt från sociala medier, där han bland annat har aktier i Facebook, till betal-TV, malaysiska McDonalds, spel och dobbel, golfbanor, fastigheter och hotell.
Han köpte 35 procent av Cardiff City 2010 och i juni hotade han att dra in sitt stöd till klubben om man inte bytte tröjfärg från blått till rött.
Så blev fallet och klubben bytte även klubbmärke från den blåvita med fågeln som gett klubben dess smeknamn "Bluebirds" i mitten till en röd med en drake på fågelns plats.

Nu kan det även bli aktuell att byta namn på klubben. Från Cardiff City till Cardiff Dragons.
Vincent Tan i en intervju med BBC Wales:
- Vi ska tänka på det när vi vet hur säsongen slutar. Då kan vi tänka på vilket som är det bästa sättet att marknadsföra klubben.

Han kommenterar också den massiva kritik som han fått utstå från klubbens fans.
- Några var arga men så är det i affärer. Om vi får 80 eller 75 procent nöjda kunder med 20-25 procent missnöjda så är det bra, säger Vincent Tan och motiverar ändringarna:

- Jag tycker att ändringarna är till det bättre. Om du satsar väldigt mycket pengar så måste du såklart ha rätt att bestämma några saker som du tror kan förändra klubben till det bättre. Om du inte fick något att säga till om, varför i helvete skulle man då satsa så mycket pengar?

I den första matchen i de röda tröjorna försökte Tan vinna fansens hjärtan, eller i alla fall acceptans genom att dela ut gratis röda halsdukar. Många tog emot halsdukarna, men många vägrade och bar istället klubbens gamla blåa halsdukar.
Tan avfärdar dessa i intervjun.
- Det var en grupp ungdomar och barn. Har klubben nått någon framgång med Bluebird-varumärket? Varför håller vi fast vid något som inte nått så mycket framgång?

Publicerad 2013-02-28 kl 11:01
ANNONS
next recommended article
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddat
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto