Förväntan var stor när Zlatan Ibrahimovic, dagen innan den svenska EM-truppen skulle samlas i Frankrike, kallade till pressdag. Men några svar om svenskens fotbollsframtid bjöds det inte på. I stället presenterade Ibrahimovic sitt nya klädmärke, A-Z.
- Idag är det en stor dag. Vi har tryckt på knappen och lanserat den här klädkollektionen. Det har gått fort och vi har jobbat hårt i 1,5 år, sa Zlatan till Expressen då.
Men klädmärket har inte blivit den succé som Zlatan och Varner-gruppen (som bland annat äger Dressman) hoppats på. Sajten Market.se har tagit del av företagets årsredovisning och där framgår att bolaget förra året gick drygt 90 miljoner kronor i förlust.
-2016 var bolagets första år och vi hade stora kostnader för marknadsföring och för att bygga upp organisationen, men självklart hade vi hoppats på en högre omsättning och ett bättre resultat. Vi var medvetna om att vi inte skulle tjäna pengar redan första året, men förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild, ekonomidirektör på Dressmann.
Även om företaget inte släppt några siffror för hur det gått under året säger Riskild till Market att försäljningen inte nått upp till förväntningarna nu heller.
För att försöka rädda projektet har den norska koncernen nu beslutat sig för att introducera kläderna i bolagets fysiska butiker.
Näthandeln har inte varit tillräcklig
- Det tar tid att bygga upp ett varumärke. Nu fokuserar vi på att öka kännedomen med hjälp av Varner-gruppens butiker. Det är en väldigt spännande satsning som vi ser mycket positivt på.