Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Let´s make a deal

Varför sänder ni massa trams i er sportkanal?

Det är en fråga som ibland dyker upp från tittarna och krönikörerna. Marcus Leifby berörde ämnet i den här krönikan i Aftonbladet och har sedan dess påmint mig och alla andra om innehållet i TV4 Sport.

Det här är ett komplext och svårt ämne. TV4 Sport är en reklamfinansierad kanal och i behov av bra tittarsiffror för att maximera reklamintäkterna. Reklamintäkterna finansierar inköp av fotbollsrättigheter som t.ex Superettan, Damallsvenskan, Ligue 1, Europa League och Eredivisie, men även andra sporter.

Det är självklart att tittarsiffrorna är avgörande för en sportkanals existens. Många tittare = mycket reklamintäkter = fortsatt satsning på inköp av sporträttigheter.

Tittarsiffrorna kan vara avgörande även för distributionen av kanalen. Det finns inga distributörer som vill ha smala kanaler som ingen tittar på. För att TV4 Sport överhuvudtaget ska finnas med hos Comhem, Boxer, Viasat, Telia osv så behövs en viss volym på tittandet.

För att maximera tittarsiffrorna har vi en planeringsavdelning som jobbar hårt med tablån och försöker placera programmen på “rätt” tid. Deras jobb är att se till att få ut max av både innehållet sportavdelningen producerar och program som inköpsavdelningen tar in – som “Road Wars”, “Trafikpoliserna”, “Helikopterhjältarna” och “Nära döden”.

Det är de formaten som ifrågasätts. Självklart har jag förståelse för dem som hävdar att dessa format inte hör hemma i en sportkanal. Men å andra sidan förstår jag varför de finns – för att ni tittar på dem.

22 november, kl 18.30 sände vi vår fotbollsstudio från Råsunda, inför Europa League-kvällen. En produktion som kostar ett sexsiffrigt belopp och där vi har cirka 20 medarbetare inblandade. Studiosnacket mellan 18.30 och 19.00 sågs av 20 000 tittare.

Samma dag, kl 16.30 sände vi ett av alla avsnitt av “Road Wars” – ett inköp som kostar betydligt mindre. Programmet sågs av 35 000 tittare, dvs nästan dubbelt så många än de som bänkade sig framför Europa League-studion. 

Det finns fler exempel. Vi tar det egenproducerade och sevärda magasinet “Gol, Gol, But”, som bjuder på samtliga mål från Serie A, La Liga och Ligue 1 och sänds i TV4 Sport på måndagar kl 22.00. Vi jämför Gol, Gol, But med Road Wars som sänds kl 23.00 samma kväll:

  • 3 sep: Gol, Gol, But – 10 000, Road Wars – 30 000
  • 10 sep: “Nära döden” – 15 000 (uppehåll för Gol, Gol, But pga landslagsspel), Road Wars – 15 000
  • 17 sep: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 30 000
  • 24 sep: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 15 000
  • 1 okt: Gol, Gol, But – 15 000, Extrainsatt dokumentär om Sven Tumba – 15 000
  • 8 okt: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 25 000
  • 15 okt: Helikopterhjältarna – 15 000 (uppehåll för Gol, Gol, But pga landslagsspel), Road Wars – 35 000
  • 22 okt: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 25 000
  • 29 okt: Gol, Gol, But – 20 000, Road Wars – 25 000
  • 5 nov: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 25 000
  • 12 nov: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 25 000
  • 19 nov: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 35 000
  • 26 nov: Gol, Gol, But – 25 000, Road Wars – 25 000
  • 3 dec: Gol, Gol, But – 15 000, Road Wars – 25 000

Inte en enda gång har vi haft fler tittare på Gol, Gol, But än på Road Wars i TV4 Sport.

Det finns massor av andra exempel på välgjorda egna program som fått se sig slagna av inköpta amerikanska polisserier i kampen om tittarna. Club Calcio, Ekwall vs Lundh, Sportklubben, Late Night Elitserien osv…

Det är ni som bestämmer. Nu tycker jag att ni bänkar er framför “Gol, Gol, But” nästa måndag och ger “Road Wars” en riktig match. Deal?

 

Publicerad 2012-12-04 kl 14:37
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER