Det var i slutet av januari i fjol som den tidigare argentinske anfallaren Emiliano Sala skulle slutföra en övergång från franska Nantes till walesiska Cardiff. Salas plan kom dock inte fram till destinationen, då det den 21 januari i fjol kraschade över Engelska kanalen, vilket gjorde att både den tidigare spelaren och piloten David Ibbotson avled.
Efter det har det bland annat uppstått en tvist mellan klubbarna om övergångssumman på 17 miljoner euro, omkring 180 miljoner kronor. Cardiff ville efter den tidigare spelarens död inte betala summan, medan Nantes krävde det och tog ärendet till Fifa. Nantes fick rätt av Fifa och därmed blev Cardiff tvingat att betala sex miljoner euro, omkring 63 miljoner kronor till den franska klubben, vilket Cardiff sedan överklagade vidare till idrottens skiljedomstol Cas, där beslut förväntas komma i juni i år.
Samtidigt har även Salas agent, Willie McKays, roll i olyckan diskuterats efteråt. BBC rapporterade i fjol att det var McKay som arrangerade flygningen, då han inte tyckte att Cardiff gjorde något åt saken med anledning av att klubben meddelade att det inte fanns ett privatplan i klubbens ägo och därmed fick McKay se till att Sala tog sig till Wales.
Enligt franska tidningen L'Equipe väljer nu Cardiff att stämma Nantes för inblandning i dödsflygningen med anledning av det. Cardiff menar, enligt tidningen, att Nantes och klubbens president Waldemar Kita har ansvar i dödsolyckan och pekar just på McKays inblandning i övergången.
"Det är uppenbart att mellanhänder, främst bland de till Willie KcKay, var aktiva i alla stadier av övergången för Emiliano Sana, trots att de inte hade agentlicens. Nantes och deras ledare är därmed medbrottslingar genom att medvetet ha utnyttjat förmedlarens tjänster", står det bland annat i stämningsansökan.
Cardiff företräds av advokaten Antoine Vey i fallet och det är han som har haft ansvar för att lämna in stämningsansökan.