Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
FRANKRIKE

PSG:s svar på Financial Fair Play: Jagar sponsorer och supportrar i Kina

Foto: Scanpix

Nasser Al-Khelaifi, ägare, och Zlatan Ibrahimovic.

PSG är på plats i Asien för att spela supercupfinal, men ska samtidigt även jaga nya sponsorer och supportrar för att öka intäkterna, och därmed komma undan en ny Financial Fair Play-bestraffning.

På lördag sätter den franska fotbollssäsongen igång när PSG och Guingamp möts i Trophée des Champions. Trophée des Champions är den franska supercupen mellan ligavinnarna och Coupe de France-segrarna, och det har gjorts till en tradition att spela finalen utomlands. Efter finaler i Kanada, Tunisien, Marocko, USA, och Gabon är det nu dags för Kina. PSG är dock där för mer än matchen.

I maj bestraffades PSG för att ha skött Financial Fair Play fel. UEFA ansåg att PSG:s sponsoravtal för 1,8 miljarder kronor per år med QTA var ett orealistiskt avtal, och sänkte beloppet till 900 miljoner kronor. Enligt Le Parisien kan det behövas att PSG hittar så mycket som 1,1 miljarder kronor i nya intäkter för att få budgeten att gå runt.

För att klara av detta har PSG förnyat samt skaffat sig nya sponsoravtal. Under det senaste kalenderåret har PSG skrivit nya stora avtal med Nike, Emirates, och Citroën, samtidigt som de även har skrivit nya mindre avtal med bland annat Huawei, PMU, Go Sport, Moneygram, McDonalds, Panasonic, Nivea, och Ooredoo.

Dessutom höjs intäkterna för Ligue 1:s TV-avtal rejält från och med 2016. Passande nog köpte beIN Sports, bildat 2012, en stor del av rättigheterna – beIN Sports som har sin bas i Qatar.

Nu när PSG är på plats i Kina och Hong Kong så gör man även reklam för klubben. I en intervju med Le Parisien säger PSG:s marknadsansvarige Frédéric Longuépée att PSG använder tiden för att få ännu fler utländska supportrar och leta fler sponsorer.

- För tre år sedan när vi började det här projektet så hade vi 500 000 supportrar, varav 80 procent var fransmän. Idag har vi 12 miljoner och 80 procent av dem är utländska: bland annat två miljoner brassar, en miljon indonesier, och en miljon kineser.

Longuépée fortsätter med att säga att klubbens kommersiella förebild är Manchester United, som under säsongen 2012/2013 visade upp klubben i 200 till 300 timmar per år. PSG siktar först och främst på att nå upp synligheten i 50 timmar per år. Klubben spelar även idag en träningsmatch mot Kitchee SC från Hong Kong, som förra året mötte Manchester United i en match som drog 39 000 åskådare. 

PSG har även fotbollsakademier i bland annat Indien, Brasilien, och USA, samtidigt som Qatars nätverk är väletablerat i såväl västvärlden som Asien och Afrika. Kontakter i de länderna kan skapa fler framtida sponsoravtal.

Publicerad 2014-07-29 kl 11:40
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons