Den är en så kallad ”poupluche”, ett mellanting mellan docka och plyschfigur. För tre år sedan lanserades sådana med spelarna, och inte oväntat är Zlatan Ibrahimovics poupluche i särklass populärast. Den har sålt i drygt 7 000 exemplar, skriver L’Equipe i dag.
Dockorna är förstås bara en liten del i Paris SG:s jättelika satsning även inom souvenirsförsäljningen. När Qatar Sport Investment tog över klubben 2011 var intäkterna 11,5 miljoner euro. I år väntas de landa på 42 miljoner euro och målsättning är att de 2020 ska vara uppe i 90 miljoner euro.
– Målet från våra ägare är att bli ett av de tio största sportmärkena i världen, påpekar försäljningschefen Fabien Allègre för L’Equipe.
Chips med kebabsmak, samarbete med jeansmärket Levi's. PSG erbjuder det mesta. Det finns 64 licensinnehavare, dock tillåts inga inom alkohol- och köttbranschen, som bidrar med en fjärdedel av de globala intäkterna.
– New York Yankees berömda keps är en referenspunkt, säger Allègre om klubbens profilering på marknaden. Kritik från det äldre gardet av PSG-fans, som känner sig alienerade från en klubb som bara tänker pengar, viftar han bort med ”Så vadå?” och pekar på aktieägarna mål.
Se Frederic Pavlidis prata om Zlatandockan i Headlines i spelaren ovan.