Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Upprörda känslor i Barcelona

Johanna Garås blogg

På söndag är det derby i Barcelona.

Därför tyckte Nike att det var passande att klä Columbusstatyn, nere vid slutet av Ramblan, i en enorm Barçatröja.

Företaget har pröjsat 94000 euro för reklamkuppen – och för att Columbus ska vara culé fram till 9 juni.

– Statyn håller ändå på att restaureras, vilket kostar mycket, och vi tyckte att vi gott kunde slå två flugor i en smäll. Det finns ingen baktanke med det här, sade kommunalrådet Antoni Vives.

Ni fattar säkert att lillebror Espanyol inte är så nöjda. Den blåvita klubben är vana vid att tvingas stå i skuggan av grannjätten. (Se programmet Europaguiden vi gjorde i Barcelona.)

Klubbpresident Joan Collet dundrade på igår eftersom det inte är tillåtet med reklam på stadens officiella platser eller grönområden.

Annons

– Pinsamt. Sådant här händer bara här, inte i ställen som Rom eller München. Men klubben Barça är inte skyldig, det är stadsfullmäktige.

Här är Espanyols derbyvideo – inspelad innan Columbus fick sin blåvinröda tröja.

[youtubeplay id=”4v6GqUDEAl8″ size=”large”]

Publicerad 2013-05-24 14:03

Kommentarer

Visa kommentarer
Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto