ITALIEN

Fotbollsboss får sparken - efter sexistiskt uttalande om damfotboll

Foto: SCANPIX

Den italienska fotbollsbasen Felice Belloli tvingas lämna sin post som ordförande för LND (la Lega Nazionale Dilettanti), damseriernas och de lägre herrseriernas förening, efter sitt kritiserade uttalande om italiensk damfotboll.

Enligt uppgifter från den italienska nyhetsbyrån AGI lär styrelsens beslut ha varit enhälligt. Flera damklubbar krävde Bellolis avgång sedan han pratat om att "vi kan inte alltid prata om att ge pengar till de här lesbiska". Dessutom hotades lördagens italienska cupfinal mellan Brescia och Tavagnacco av bojkott.

Damerna har fått brett stöd, bland annat av Romas stjärnspelare Francesco Totti. Den tidigare landslagsspelaren skriver enligt Aftonbladet på sin webbplats att "fotbollen är motorn i den italienska idrotten och respekten för kvinnornas fotboll måste vara precis lika stor som den för männens eftersom vi alla är en del av samma familj".

Fotbollssajten soccerlife.it skriver att Belloli även står åtalad för sextrakasserier mot två medarbetare. En av personerna har hörts och vittnar om Bellollis sexskämt och sexuella anspelningar.

Publicerad 2015-05-21 kl 18:38