Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

LANDSLAG

Onsides vd om affären: ”Finns stor potential

ABU DHABI. Förbundet och Svensk Elitfotboll har sålt 80 procent av sitt ägande i tv-produktionsbolaget Onside, som fotbollskanalen.se tidigare rapporter. Däremot är vd:n Thomas Sturesson missnöjd med bilden som givits av bolaget:
- Huvudsyftet var inte att maximera vinsten utan att stärka intresset för fotbollen, säger han.

Häromdagen gick Sef och SvFF ut och bekräftade fotbollskanalens nyhet om att man säljer stora delar av sitt innehav i Onside som producerar mycket material till tv och medier. Vd:n Thomas Sturesson ingår i gruppen som tar över 80 procent av bolaget.
- När man får chansen att vara delaktig i och utveckla ett redan inarbetat bolag som dessutom har långsiktiga avtal med några av Sveriges viktigaste medieföretag vore det dumt att tacka nej. Tillsammans med den nya ägargruppen finns en stor potential att ta bolaget vidare mot nya nivåer, säger Sturesson.
- Onside kommer även fortsättningsvis ha en tät och nära relation med fotbollen, TV 4- gruppen  och Svenska Spel, den stora skillnaden blir att vi aktivt kommer börja bearbeta andra delar av marknaden.

Vilka ägare är inblandade?
-  Bakom förvärvet står bland andra Jan Friedman, tidigare MTG direktör och Magnus Granqvist, VD på Noble Entertainment med bakgrund från Sandrew Metronome, MTG och Cell Network samt ytterligare ett drygt dussintal personer med erfarenheter från näringsliv, teknik och media. Dessutom kvarstår fotbollen med 20% ägande i bolaget.

Varför har ni mörkat affären?
- Bolaget har varit till försäljning under ett år men av förklarliga skäl kan man inte kommunicera hur samtal förs och vilka aktörer som varit vidtalade förrän en försäljning verkligen är i mål och alla papper blivit påskrivna. Detta skedde först vid årsskiftet. Sen går det aldrig att helt undvika att saker sipprar ut och då blir det tyvärr ibland så att felaktigheter och lösa rykten sprids av personer med egenintresse av sådan ryktesspridning.

Thomas Sturesson vänder sig mot att fotbollskanalen.se beskrivit bolaget som inte lönsamt:
- Onside bildades som ett intressebolag 2001ägt till hälften av Svenska Spel och andra hälften av Svenska fotbollförbundet. Avsikten bakom bildandet var att ha ett strategiskt instrument om rättighetsförhandlingar skulle gå åt skogen och fotbollen själv skulle tvingas producera och sälja matcherna själv. Något som också var fallet i inledningen till dess att det första riktigt stora fotbollsavtalet slöts.
- Svenska Spel intresse var att starta en spelkanal till ombuden som sände sport- och spelnyheter 12 timmar om dygnet sju dagar i veckan som Onside gavs i uppdrag att producera. Tanken var att kanalen efterhand skulle lanseras ut till hushållen men när planerna inte gick att förverkliga valde man att lägga ner projektet och sälja sin del i Onside 2006 till Svensk Elitfotboll.
- Då fotbollen nu var helägare av bolaget blev ägarnas direktiv ännu klarare att bolagets primära uppgift var att till så låga priser som möjligt få ut så mycket fotbollsmaterial till allmänhet och media som möjligt. Huvudsyftet var inte att maximera vinsten utan att stärka intresset för fotbollen. Trots detta var Onsides ekonomi under de inledande åtta åren stabil och vid ingången till 2009 fanns närmare 8 miljoner i skattade tillgångar efter sju raka vinstår.
-  Medel som satsades i det för svensk fotboll strategiska projektet Klubb-TV. Fotbollen såg redan då att efterfrågan på rörlig bild på webben ökade explosionsartat och man ville ge klubbarna ett instrument att själva producera material . Projektet att förse varje allsvensk klubb med en egen 3- kamerastudio blev kostsamt och Onside fick själva ta alla kostnader utan att få ta betalt av klubbarna och de första förluståren dök inte oväntat upp. Finansiering skull lösas genom att materialet såldes vidare till tidningar och medier. Något som gick trögare än väntat.
- När det sen togs beslut om satsningen på den nya nationalarenan ökade kapitalbehovet och även om Onside nu återigen gick med vinst krävdes finansieringslösningar för Onsides teknikinvestering. I detta läge ansåg fotbollen att Onside skulle må bättre av att nya ägare med kommersiella förtecken gick in och tog över driften av bolaget än att folkrörelsen fotboll med i grunden andra intressen och kompetens än att driva produktionsbolag behöll bolaget. Detta blev också fallet per den den 31 december 2013.

Publicerad 2014-01-18 kl 08:55

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER