Redan inför helgens kvartsfinaler står det klart att VM i Tyskland kommer att bli ett av de dammästerskap som har lockat flest åskådare hittills. Öppningsmatchen mellan hemmanationen och Kanada sågs till exempel av 73 000 personer och Sverige hade över 20 000 åskådare på var och en av de tre gruppspelsmatcherna.
-Det var jättemycket folk på OS i Kina. Men det här är bättre, för att publiken är engagerad, kan fotboll och gläds när vi spelar bra, säger den svenska mittfältaren Linda Forsberg.
Efter OS nästa år är EM i Sverige 2013 nästa stora mästerskap. Som en del i förberedelserna har Svenska fotbollförbundet ordnat två studieresor till Tyskland under VM.
Syftet? Att lokala politiker och arrangörer på plats ska få se hur världens ledande fotbollsnation på damsidan hanterar ett stort mästerskap.
-Det som inspirerar allra mest är stämningen, att Tyskland har lyckats så enormt bra med biljettförsäljningen, säger Göran Havik, som slagits av hur stor del av publiken som består av barn och ungdomar.
Havik drar två lärdomar av hur Tyskland har jobbat med biljettförsäljningen:
Börja tidigt -Inför U21-EM gick vi i gång sent, ett halvår innan, medan Tyskland hade första försäljningsfasen långt innan kvalspelet var avslutat. I och med det har man lyckats få i gång snacket och folk har känt att "jag måste också ha en biljett".
Våga ta betalt -Gruppspelsmatcherna kostade mellan 20 och 50 euro. Det visar att det finns ett värde i att vara med på festen. Det finns en fara i att ha för mycket billiga biljetter, det ger känslan att de inte är värda något och då går kanske inte folk på matcherna.
Att VM har blivit så lyckat ur arrangörssynpunkt ökar pressen på Sverige inför mästerskapet om två år. Fast det är inget som bekymrar Göran Havik.
-Det är en positiv press. Tyskland har visat att det går, säger han.
TT