Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Ett brev med en viktig fråga: "Vad är riktiga fans?"

Lundhs blogg

Bloggade tidigare om reaktionerna på biljettsläppet till Sverige-Portugal som gav SvFF en hel del skit och där medierna också spelar med. Fick sedan ett mejl av Robban i Ängelholm och han har en poäng i sin fråga om vad som är “riktiga fans”. Dessutom poängterade han att även spelarna vill ha riktiga fans, men kanske inte avstår från något själva:

Med anledning av biljettsläppet till matchen mellan Sverige och Portugal så portionerade förbundet ut biljetter enligt gängse ordning bl.a. till sponsorer. Reaktionerna kom omedelbart från ”riktiga fans” och nedan ser du ett axplock;

“Fan så dåligt, gör om gör rätt. In med riktiga fotbollsfans”

“Tråkigt att publiken numera i stor utsträckning består av personer som inte är så intresserade av fotboll.”

“Känns mycket fel när det är avgörande matcher med stort intresse! Vänskapslandskamper har jag inget emot att sponsorer och företag tilldelas biljetter till. Dåligt av SvFF!”

Annons

“Skandal. Arenan fylls utan kostymnissar. Vi kommer missa VM. Men det är väl så fotbollsförbundet vill ha det.”

“Så jävla dåligt, till företag!? Finns dem som vill gå på fotboll och heja på Sverige, inte sitta i kostym och prata affärer i 90 min och dricka.”

“Väck med sponsorerna och in med fansen!”

Marknadschef Camilla Hagman på Svenska Fotbollsförbundet har en mer pragmatisk och realistisk syn på det hela

”–Våra partners gör det möjligt för oss att bedriva vår verksamhet”

Vad är ett ”riktig fan”? Finns det något slags id-kort som bevisar att du är ”riktig fan”? Skulle det finnas ett etiskt råd som tog beslut så bara ”riktiga fans” fick biljetter? Är exempelvis döva och stumma diskvalificerade då dem kanske har svårt att sjunga med i de geniala hejaramsorna typ – Vi är svenska fans allihopa”?

Annons

Vad är övriga krav för att klassas som ”riktig fan”? Kan man som slips- eller kostymnisse inte vara ”riktig fan”? Måste man uppträda enligt ett visst mönster för att vara ett ”riktigt fan”? De ”riktiga fansen” måste också ta ställning till om de är beredda att betala det eventuella biljettpris som det kostat om man slänger ut alla sponsorer och kostymnissar?

Om det nu blir ett biljettpris på exempelvis 4000 SEK, skulle ni ”riktiga fans” betala det? Eller ska vi ha kvar sponsorer men inte ge dessa något i utbyte mot det ekonomiska stöd de bidrar med för att täcka kostnaderna för landslaget? För det är väl så det fungerar, man sponsrar någonting och sen vill man inte ha något i retur.

Nej förlåt, enligt kommentar ovan kan sponsorerna ju få se vänskapslandskamperna, det är gentilt det! Vad tror dessa ”riktiga fans” det kostar med planhyror, hundratals hotellnätter för spelare och ledning, mat, traktamenten, ersättning för utebliven lön, försäkringar för eventuellt inkomstbortfall m.m?

Annons

Även spelarna brukar tjata om att de vill ha ”riktiga fans”, på landskamperna för stämningens skull. Då är väl dessa icke-bortskämda spelare säkert beredda att sänka sin standard för att få in ”riktiga fans” på landskamperna eller hur? Kanske kan dessa ”riktiga fans” fråga spelarna om de kan åka tåg/lokalbuss till samlingen för att minska kostnaderna? Bo i stora sovsalar på vandrarhem istället för hotell?

Kanske begränsad frukost i form av vitt rostebröd med lite kemikaliskt margarin och minimjölk? Enbart nudlar till middag kanske? Spela gratis kanske? Ungefär lika troligt som när Roy Keane gnällde över alla slipsnissar på Old Trafford, men samma slipsnissars ekonomiska bidrag var j-t bra att ha när han själv spräckte lönetaket!

Robert, Ängelholm

Det är inga lätta frågeställningar, för ingen vill ha det som i Premier League där man numera oftast bara höra bortaklacken eftersom då samlas de mest dedikerade fansen på en plats på arenan. Samtidigt är det fel att döma ut en viss typ av supportrar, och alla diskussioner om vem som har rätt och fel är just bara fel.

Annons

Mot den moderna fotbollen, heter det inte sällan i en del supporterkretsar. På många sätt förstår jag dem och kan inse vad de syftar på. Å andra sidan kan inte fotbollen stå stilla och i det av fans så hyllade Tyskland så är de kommersiella krafterna också rejält starka. Att vara tvungen att köpa ett kreditkort för att handla en wurst på Olympiastadion är inte det roligaste.

Det gäller att kombinera de olika sidorna och det har man hanterat bättre i Bundesliga än någon annanstans. Bara det att Hertha Berlins klack kan köpa biljetter till sin kurva för 15 euro oavsett motstånd ger rätt drag på arenan. Samtidigt ska man inte tro att företagen och slipsnissarna inte är på plats, de kör på för fullt i sina VIP-loger.

 

Publicerad 2013-10-23 19:09

Kommentarer

Visa kommentarer

Senaste tweets

Arkiv

Annons
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto